Artikel Popular

Thursday, March 28, 2013

Israel-Palestin: Apakah Penyelesaian Dua Negara Masih Ada Harapan?

KHAMIS, 28 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Boleh dikatakan banyak tumpuan dan liputan diberikan terhadap lawatan Presiden +Barack Obama ke Israel baru-baru ini.  Obama  tidak menjejakkan kakinya ke negara itu semasa penggal pertama kepresidenan, meskipun beliau melawat Kaherah sehingga mencetuskan isu politik semasa Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat pada tahun 2012  

Telah diketahui umum bahawa Barack Obama tidak mempunyai hubungan baik dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, antaranya berpunca daripada tindak-tanduk Washington terhadap Iran yang tidak menyenangkan Tel Aviv.  Bahkan, Netanyahu secara terbuka menyokong calon Presiden +Mitt Romney dalam pilihan raya tahun lalu itu, dan apabila Romney tewas di tangan Obama, maka dikatakan bahawa Perdana Menteri Israel itu pihak yang kalah.  Obama melawat Israel adalah sebahagiannya untuk merapatkan hubungannya dengan Netanyahu, lalu   timbul persoalan: Bibi dan Obama dalam percintaan?

Pastinya, yang menarik perhatian semasa lawatan tersebut ialah tindakan  Benjamin Netanyahu memohon maaf daripada Turki berikutan "serangan" tentera Israel terhadap aktivis dalam kapal Mavi Marmara sehingga mencetuskan ketegangan antara kedua-dua negara itu.   Sifat "beralah" Netanyahu itu, bahas Daniel Politi, merupakan "kemenangan diplomatik  yang besar bagi Obama." Walau bagaimanapun,  menurut Eli Lake, Amerika Syarikat, dan bukannya Obama memainkan peranan untuk memulihkan hubungan antara Israel dengan  Turki, yang tegang selama tiga tahun.  Dalam pada itu, Perdana Menteri Turki +Recep Tayyip Erdoğan,  menjelaskan bahawa memerlukan masa untuk hubungan kedua-dua negara pulih sepenuhnya

Ketika berucap di hadapan para pelajar Israel di Baitulmuqaddis, Barack Obama menghidupkan semula harapan penyelesaian dua buah negara antara Israel dengan Palestin, walaupun itu sekadar ucapan, bahas D.L. dalam +The Economist.   Dalam ucapan itu, Obama mengingatkan rakyat Israel bahawa "dunia boleh berubah."  Bagi beliau, Israel sepatutnya menunjukkan komitmen mereka untuk berdamai dengan Palestin, dan beliau  "roket yang dilancarkan oleh Hamas bukan didorong oleh anti-Zionisme dan anti-Semitisme semata-mata, tetapi juga oleh dasar Israel.

Obama yang juga melawat Ramallah untuk bertemu dengan para pegawai Palestin, dalam ucapan di Baitulmuqaddis itu mengingatkan Palestin jangan gunakan percanggahan sebagai "alasan" untuk mengelakkan perbincangan.  Walau bagaimanapun, seperti yang dihujahkan oleh Ali Gharib, Obama sebenarnya menolak proses damai dan memperlihatkan dirinya tidak serius, sambil memetik Daniel Levy, yang sekadar menganggap "ucapan yang menarik." 

Dua makalah dalam The Washington Post, satu oleh Fareed Zakaria dan satu lagi oleh David Ignatius mempunyai pandangan positif terhadap ucapan Presiden Barack Obama itu.  Fareed melihat dari segi rayuan Obama kepada hati nurani Israel, manakala Ignatius menganggap pendekatan pragmatik Obama bagi Timur Tengah.

Meskipun  penyelesaian buah buah negara diisytiharkan berakhir,   Presiden Barack Obama mempersegar dan mencergaskan semula langkah ke arah penyelesaian dan perdamaian antara Israel dengan Palestin.  Bahkan, menurut David Shulman, wujud harapan untuk rakyat Palestin di Hebron.

Presiden Obama mengecewakan Syria, seperti yang ditegaskan oleh Fouad Ajami dalam Bloomberg,   apakah beliau juga gagal dalam isu Israel-Palestin?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...