Artikel Popular

Sunday, March 17, 2013

Jerman: Penyelamat Euro dan Dunia

AHAD, 17 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Sejak krisis kewangan melanda zon euro, maka  harapan demi harapan diberikan kepada Jerman, meskipun dianggap tidak wajar, antaranya oleh hartawan George Soros dan Perdana Menteri +David Cameron. Walau bagaimanapun,  Canselor +Angela MerkeI kurang menunjukkan komitmen dan kenekadan beliau untuk menyelesaikan krisis yang melanda sebuah demi sebuah negara di zon mata wang bersama itu, Greece, Ireland, Sepanyol, Portugal, Italy, dan yang terbaharu Cyprus.

Tindak-tanduk Berlin itu yang mencetuskan keberangan rakyat negara anggota, terutamanya di Greece, tidak memudarkan harapan terhadap Jerman.  Yang terbaharu, seperti yang dapat diperhatikan dalam tulisan Timothy Garton Ash, yang masih meletakkan harapan kepada Jerman agar menyelamat zon euro, sambil memberikan kata dua: peluang terakhir.

Dalam pada itu, rakyat Jerman pula menunjukkan komitmen mereka untuk menyelamatkan dunia dengan cara yang luar biasa: mengadakan hubungan seks. Hal ini didedahkan oleh Marlon Stern, "bersetubuh, selamatkan dunia,"  melalui filem dokumentari, Fuck for Forest.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...