Artikel Popular

Monday, March 25, 2013

Dari Cyprus ke Britain: Rusia Juga Dipandang Orang

ISNIN,  25 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Dari Rusia dengan cinta, mungkin itulah yang dibayangkan oleh  Robert Dreyfuss dalam The Nation bahawa Amerika Syarikat dan China saling bersaing untuk berbaik-baik dengan Moscow. 

Pastinya, yang tidak kurang menarik ialah krisis Cyprus yang menyebabkan Rusia dalam perhatian. Apabila parlimen Cyprus menolak pelan penyelamat yang diperkenalkana oleh Brussels yang mengenakan syarat bahawa pendeposit bank-bank di negara dikenakan levi, maka alternatifnya ialah Rusia.  Tatkala Kesatuan Eropah dan Jerman membuli Cyprus, negara itu menoleh ke Rusia dengan harapan.  Cyprus dilaporkan memohon pinjaman AS$6.5 bilion daripada Rusia, tetapi ditolak.  

Kebetulan, pendeposit Rusia dikatakan banyak menyimpan mereka di negara pulau itu, dan dengan itu, memberikan kewajaran untuk Rusia menolong Cyprus daripada "dirompak pada siang hari."  Secara rasmi, 30 hingga 40 peratus wang dalam bank-bank Cyprus datangnya daripada bukan pemastautin, kebanyakannya orang Rusia.  Para hartawan Rusia yang kaya dengan wang tunai di Cyprus, diperhatikan mendapati diri mereka menjadi sasaran perbalahan pelan penyelamat itu.

Walau bagaimanapun, tatkala ketua gereja Ortodoks Cyprus menggesa negara itu  keluar dari zon euro, para pemberi pinjaman antarabangsa dilaporkan bersetuju menyediakan pinjaman kecemasan  AS$13 bilion.  Langkah ini untuk mengelakkan Cyprus daripada mungkir.

Rusia terus mendapat perhatian berikutan kematian Boris Berezovsky, hartawan Rusia, di London pada usia 67 tahun.  Beliau  tinggal di kota sejak beliau tidak sehaluan dengan Kremlin yang diterajui Putin lebih satu dekad lalu. Berezovsky, ahli matematik, yang menjadi hartawan, akhirnya mati dalam buangan. Kematian Berezovsky, seperti yang dibahaskan oleh Steve Levine, "menandakan berakhirnya zaman asal oligarki Rusia."

Walau bagaimanapun. John Kampfner yang menulis dalam The Guardian melihat kematian Berezovsky dalam konteks yang lain:  "sebagaimana Cyprus, London juga merupakan padang permainan dan medan pertempuran orang kaya Rusia."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...