Artikel Popular

Tuesday, November 27, 2012

Zaman Jimat-cermat: Rahmat atau Laknat?

SELASA, 27 November 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Apabila krisis kewangan melanda dan dunia diancam kemelesetan, pelan penyelamat dan  rangsangan ekonomi  menjadi pilihan utama.  Kira-kira dua tahun berlalu, kedua-dua petua yang dianggap mujarab itu mula dilupakan.  Kalaupun masih wujud hanyalah   rangsangan ekonomi, itu pun di penghujung pelaksanaan.  Meskipun sesetengah ahli ekonomi dan penggubal dasar mengingatkan bahawa dengan strategi keluar yang begitu cepat,   kemungkinan dunia mengalami kemelesetan cerun berganda, namun kebanyakan negara mula menutup bab  pelaksanaan  rangsangan ekonomi.  Bagi sesiapa yang menonton televisyen kabel Bloomberg pada Jun lalu tentu  dapat mengesani  program yang seakan-akan menandakan  detik kebenaran,    “Age of Austerity.” 
Ada yang menulis “selamat datang Zaman Jimat-cermat.  Pastinya, jimat-cermat berlawanan dengan kemakmuran.  Jimat cermat buzzword yang akhir-akhir ini sentiasa di lidah setiap orang.   Dikatakan bahawa  “Zaman mewah telah berlalu.  Selamat datang Zaman Jimat-cermat.”  Sejak bertahun-tahun ahli-ahli  politik membahaskan bagaimana untuk berbelanja hasil pertumbuhan.  Untuk tahun-tahun mendatang, tidak dapat tidak mereka akan membahaskan apakah yang patut dipotong.  Menendang keluar semula kemakmuran pada Zaman Jimat-cermat.
Satu daripada tiga cara untuk keluar daripada krisis, seperti yang dicadangkan oleh Niall Ferguson, Profesor Sejarah, Harvard University ketika menyampaikan Syarahan Niarchos tahunan kesembilan di Peterson Institute for International Economics, Washington, DC pada 13 Mei lalu,  "Fiscal Crises and Imperial Collapses: Historical Perspectives on Current Predicaments,"  ialah kesengsaraan fiskal, yang bermaksud meningkatkan cukai dan/atau memotong perbelanjaan awam.
Sesungguhnya,  Ferguson tidak keseorangan kerana     beberapa buah negara, terutamanya  di Eropah, dan tidak ketinggalan Jepun di bawah pimpinan baru, berlumba-lumba mendakap mesra  jimat cermat. Semasa  sidang kemuncak   di Toronto, Kanada, pada akhir Jun lalu, para pemimpin G-20 bersetuju dengan langkah memotong perbelanjaan dan meningkatkan cukai, meskipun Presiden Barack Obama memberikan amaran bahawa terlalu berjimat-cermat dengan terlalu cepat boleh membantutkan pemulihan global. Merentas Eropah, kerajaan mengumumkan rejim jimat-cermat baru yang menonjolkan potongan perbelanjaan dan pengenaan cukai yang tinggi dan bukan lagi perbelanjaan rangsangan, meskipun dikhuatiri bahawa perubahan dahsyat akan mencampakkan rantau itu  ke dalam kemelesetan. 
Kerajaan  Eropah, menurut Nouriel Roubini, Profesor di New York University yang pernah meramalkan berlakunya krisis kewangan,  tidak mempunyai pilihan, kecuali mengawal defisit.   “Jimat-cermat bukannya pilihan,” beliau  memberitahu akhbar Le Monde.  “Menaikkan cukai dan memotong perbelanjaan memang sengsara dari segi sosial.  Akan tetapi, apakah alternatif yang ada? Terus mengekalkan dasar belanjawan murah hati?  Pasaran telah pun memberikan  amaran bahawa penerusan itu akan  menyebabkan negara jatuh muflis.”
Terima kasih kepada krisis hutang kedaulatan Greece, yang menggerunkan ahli politik, rangsangan keluar dan pengurangan defisit masuk.  Demikian tulis makalah “Austerity Alarm” dalam  The Economist yang merujuk kepada keputusan G-20 itu.  Tambah makalah itu lagi, “selamat jalan Keynes (John Maynard Keynes), helo Hoover (Presiden Amerika Herbert Hoover semasa berlakunya Kemelesetan Besar 1930-an).”  Makalah itu juga memetik analisis terbaharu oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF)  yang mengatakan bahawa jimat-cermat fiskal bersama-sama dengan pembaharuan struktur akan menghasilkan pertumbuhan yang lebih tinggi daripada pelaksanaan jimat-cermat semata-mata.
Perdana Menteri, David Cameron memberitahu para pengundi bahawa Britain akan mengharungi  tahun-tahun jimat-cermat dengan potongan yang lebih dalam sejak  Margaret Thatcher menjadi Perdana Menteri pada tahun 1980-an.  Potongan yang dikenakan itu akan memakan masa yang lama sejak Perang Dunia Kedua.  Sementara  Perdana Menteri, Jean-Claude Juncker yang mengetuai kumpulan Menteri Kewangan zon euro memberitahu wartawan di Luxembourg  bahawa Sepanyol dan Portugal perlu mengambil usaha yang lebih untuk mengurangkan defisit belanjawan masing-masing “melampaui tahun 2011”.  Rancangan belanjawan jimat-cermat yang diumumkan oleh kedua-dua buah negara itu, bagi Juncker, “signifikan dan berani” dan akan dapat membantu menstabilkan tahap hutang.
 Negara yang  banyak bergantung pada pelabur asing, seperti Greece, Perancis, Ireland, Italy, dan Sepanyol dikatakan tidak mempunyai alternatif, sebaliknya mereka mesti memotong perbelajaan demi mengelakkan daripada ditutup dari pasaran modal. Pada awal  Jun lalu, Greece, Sepanyol, Italy, dan Portugal adalah antara negara zon euro yang melaksanakan program jimat cermat.  Perancis merancang pembekuan perbelanjaan selama tiga tahun.  Hungary yang menjadi negara terbaru menanggung beban  hutang terpaksa melakukan potongan perbelanjaan yang drastik. 
 Di Jerman, Cancelor Angela Merkel mengambil langkah yang sama dengan merancang potongan belanjawan, meskipun ditentang oleh kesatuan sekerja kerana langkah itu dianggap tidak adil kepada golongan miskin dan yang tidak mempunyai pekerjaan.  Beliau  mengumumkan program empat tahun untuk mengurangkan perbelanjaan sebanyak AS$97.6 bilion dalam perbelanjaan persekutuan antara tahun 2011 hingga 2014 dalam usaha untuk memperkukuh mata wang euro. 
Reaksi kesatuan sekerja terhadap rancangan Merkel mencerminkan tentangan yang meluas terhadap langkah jimat-cermat apabila kerajaan Eropah mencuba untuk mengurangkan defisit dan hutang yang melamahkan euro.  Oleh sebab penduduk Eropah mula merasakan kesan potongan dalam faedah kebajikan masyarakat, kemarahan orang ramai merebak, seperti yang berlaku di Sepanyol, Greece, dan Ireland.  Ketegangan juga berlaku antara kerajaan Kesatuan Eropah (EU) bagaimana untuk mengurangkan perbelanjaan, manakala Britain pula menolak rancangan EU supaya semua belanjawan negara mesti diteliti oleh negara lain sebelum belanjawan itu diluluskan.
Apabila Canselor George Osborne melaksanakan  langkah jimat-cermat untuk setiap keluarga di Britain, dengan mengumumkan pakej  40 bilion paun sterling dari segi peningkatan cukai kecemasan, potongan kebajikan, dan kekangan perbelanjan Whitehall, antara kritikan yang dilemparkan ialah “sengsara sekarang, sengsara  yang lebih teruk  kemudian dalam rancangan jimat cermat.”  Meskipun langkah  Belanjawan 2010  yang disediakan untuk mengubah defisit struktur dalam perbelanjaan 4.8 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada lebihan 0.3 peratus dalam empat tahun dihargai oleh agensi penarafan, Fitch sebagai  “penting untuk mengukuhkan keyakinan” dan Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) menganggapnya “langkah berani,” namun ada yang mengingatkan bahawa  “Tory mendapat gambaran yang sama salah sama sekali tentang kemelesetan, kini mereka mendapat gambaran yang salah tentang pemulihan.”  Meskipun diakui bahawa  defisit mesti dipotong, tetapi tergesa-gesa melaksanakan jimat-cermat berhadapan dengan risiko melemahkan pemulihan global yang tidak kukuh.
Akhbar The Observer dalam editorialnya  pada 20 Jun 2010, “The Austerity Agenda Must Not Go Unopposed”  yang memang tidak mengalu-alukan langkah jimat cermat itu, membahaskan  kurang kepastian bahawa situasi ekonomi yang mewajarkan tajuk yang agak histeria, iaitu “belanjawan kecemasan” yang diperkenalkan oleh Osborne.  Menurut editorial itu,  tajuk berkenaan  bermaksud untuk menghantar mesej  bahawa kerajaan Konservatif tidak takut untuk melaksanakan jimat cermat dengan tergesa-gesa dan bahawa kerajaan Buruh mengheret negara ke dalam kancah malapetaka.  “Kecemasan” bahas editorial itu dalam konteks itu ialah slogan politik.
“Tuan Osborne mengambil risiko berganda.  Pertaruhan pertama ialah ekonomi dengan mempertaruhkan bahawa keyakinan dan permintaan dalam ekonomi adalah cukup tinggi untuk bertahan daripada berhenti dengan secara mendadak pengambilan keluaran wang awam.  Dengan harapan bahawa aktiviti sektor awam akan berkembang maju untuk pampasan bagiu sektor awam yang mengecut.  Pertaruhan kedua ialah politik.  Tuan Osborne dalam mengharapkan orang awam British menerima doktrin Konservatif bahawa pengecutan drastik kerajaan adalah idea yang  bagus, bahkan jika keadaan membenarkan pendekatan yang lebih lembut.”
Kerajaan Tory  mencuba secara berlawanan  untuk menjual pandangan “Masyarakat Besar” adalah alternatif yang lebih cekap kepada campur tangan birokratik.  Walau bagaimanapun, editorial itu mengingatkan bahawa jika orang awam berasa ragu-ragu terhadap penegasan itu, jimat-cermat tidak lama lagi kelihatan seperti sadisme.  “Jika Tuan Osborne juga silap tentang kemampuan ekonomi yang sedang pulih dapat bertahan daripada potongan perbelanjaan, kerajaan Tory akan mendapati  diri mereka kelihatan kedua-duanya, iaitu teruk dan bodoh,” hujah editorial itu.
Apabila agensi penarafan, Moody’s menurunkan pengkadaran kredit Ireland daripada AA1 kepada AA2 pada pertengahan Julai lalu,  para pengkritik mengambil kesempatan untuk menggasak  belanjawan kecemasan Canselor George Osborne:   “Biar penurunan gred Ireland menjadi pengajaran kepada beliau.”  Seperti yang ditegaskan oleh bekas Canselor Alistair Darling, pengalaman Ireland merupakan pengajaran yang sungguh berguna tentang akibat pemotongan perbelanjaan awam dengan begitu cepat.  “Jika anda menumbuk keluar kemampuan untuk tumbuh,” ulas beliau, “anda menumbuk keluar kemampuan untuk membayar balik hutang anda.  Anda tidak akan dapat membayar balik hutang, kecuali anda mengalami pertumbuhan.  Dengan mengambil langkah untuk pergi jauh dan dengan terlalu pantas, anda tidak mengalami pertumbuhan, anda melengahkan pemulihan.” 
Ireland mengalami kemerosotan yang dalam jika dibandingkan dengan mana-mana negara dalam EU ketika krisis sejak tiga tahun lalu, dengan KDNK merosot sebanyak 10 peratus pada tahun 2008 dan 2009, dan dijangka akan jatuh lagi pada tahun berikutnya, 2010.  Pengangguran kini  mencecah 4.5 juta orang adalah di atas 13 peratus.  Gaji sektor awam, bayaran kebajikan dan projek infrastruktur merupakan sasaran kerajaan Irish dalam usahanya untuk mengatasi defisit belanjawan yang meningkat.  Ireland melakukan pemotongan terlalu drastik, dan jika langkah negara itu ditiru oleh negara lain, nescaya peluang untuk mengalami pertumbuhan yang sangat diharap-harapkan akan menyusut dengan serius.  
Dietmar Hornung, yang mengetuai penganalisis Moody’s untuk Ireland dilaporkan berkata, “Negara ini mengalami pengecutan yang serius dalam KDNK sejak 2008 yang berpunca daripada kemerosotan yang ketara dalam hasil cukai.  Hutang kerajaan dengan nisbah KDNK meningkat daripada 25 peratus sebelum krisis kepada 64 peratus pada akhir 2008, dan nisbah ini terus meningkat.”
Pengalaman   Ireland sekarang dianggap sebagai “gambaran kos tinggi jimat cermat.” Apabila ekonomi utama Eropah memberikan tumpuan terhadap “mengetatkan tali pinggang” sebenarnya mereka mengikut jejak Ireland.  Namun begitu, kini disedari bahawa apabila  negara yang berkembang maju, iaitu Ireland terpaksa  bertungkus-lumus untuk keluar daripada krisis, tanda-tanda pemulihan segera masih tidak kelihatan.  Kira-kira dua tahun lalu, ekonomi runtuh memaksa negara itu memotong perbelanjaan awam dan menaikkan cukai,  bentuk langkah jimat cermat yang pasaran kewangan kini mendesak negara perindustrian paling maju mengambil pendekatan yang serupa.  Maka, tidak memeranjatkan sekiranya  negara yang mengikut langkah Ireland akan mengalami nasib yang sama: terjerumus ke dalam kemelesetan.
Ketika diwawancara oleh Carol Massar daripada “Street Smart”  Bloomberg, Penerima Hadiah Nobel Ekonomi, Paul Krugman mencadangkan Amerika Syarikat sepatutnya mempunyai “strategi sink dapur” yang menggunakan semua dasar fiskal dan monetari seberapa mungkin untuk mencegah ekonomi daripada terjebak semula ke dalam kemelesetan.  Tatkala negara Eropah, seperti Jerman menggesa pelaksanaan jimat cermat untuk menyelubungi defisit belanjawan, beliau menggesa lebih banyak rangsangan untuk mencegah Amerika daripada mengulangi dekad yang tidak menyenangkan yang dialami oleh Jepun pada tahun 1990-an.
Krugman adalah antara ahli ekonomi yang tidak bersetuju dengan langkah jimat cermat yang dilaksanakan sekarang.   Tatkala negara Eropah berlumba-lumba melaksanakan jimat cermat seolah-olah tidak mempedulikan akibat buruk yang akan menimpa, Krugman menulis “Myths of Austerity”  dalam kolumnya dalam The New York Times pada 1 Julai.  Beliau mengkritik secara sinis bahawa kepercayaan “Orang Serius”  bergantung pada prejudis, dan bukannya analisis.  Dan prejudis ini tertakluk kepada sementara dan cara (fads and fashions). 
“Untuk beberapa bulan lalu,” tulis Krugman, “saya dan lain-lain memerhatikan dengan hairan dan gerun, kemunculan konsensus dalam lingkungan dasar yang mengutamakan jimat cermat fiskal yang segera.  Beliau tidak setuju dengan pandangan bahawa jangan bimbang:  “potongan perbelanjaan mungkin menyakitkan, tetapi pari-pari keyakinan akan membawa pergi kesakitan itu.”  Beliau juga tidak setuju dengan pandangan Jean-Claude Trichet, Presiden Bank Pusat Eropah (ECB):  “idea bahawa  langkah jimat cermat boleh mencetuskan keadaan tidak berkembang adalah tidak benar.”
Tanpa menafikan bahawa wujud kes sejarah potongan perbelanjaan dan peningkatan cukai disusuli oleh pertumbuhan ekonomi, Krugman mempersoalkan apakah bukti untuk mempercayai bahawa penyusutan fiskal adalah sebenar pengembangan fiskal.  “Meskipun wujud kes yang kesan negatif jimat-cermat adalah diimbangi oleh faktor lain, “hujah beliau, “faktor itu tidak mungkin relevan lagi hari ini.  Misalnya, era jimat-cermat dengan pertumbuhan Ireland pada tahun 1980-an bergantung pada gerakan  drastik daripada defisit perdagangan kepada lebihan perdagangan, satu strategi yang setiap orang teruskan pada masa yang sama.”
Untuk mempertahankan hujahnya bahawa jimat-cermat akan mencetuskan kesan buruk terhadap ekonomi yang masih tidak stabil, Krugman merujuk kepada “pahlawan yang bagus” dalam krisis ini, namun akibat silap perhitungan semua kecundang:  Ireland yang bermati-matian melaksanakan potongan perbelanjaan yang sangat drastik.  Ganjarannya, negara itu terjebak dalam kemerosotan tahap Kemelesetan – dan pasaran kewangan terus-menerus mengancam negara itu kerana risiko kemungkiran yang serius.  Dua lagi “pahlawan yang bagus”, seperti Latvia dan Estonia, bahkan lebih teruk – dan semua ketiga-tiga negara ini, percaya atau tidak, mengalami kemerosotan yang teruk dari segi output dan guna tenaga berbanding dengan Iceland.  Bahkan, Krugman mengingatkan “Oleh itu, pada masa akan datang anda mendengar penjelasan orang yang bunyi serius tentang perlunya jimat cermat fiskal, cuba huraikan hujah mereka.”
Dalam kolumnya sebelum ini, Krugman menulis:  Rizab Persekutuan nampaknya sedar akan risiko deflasi, tetapi tidak mencadangkan apa-apa untuk menangani risiko ini.  Pentadbiran Obama memahami bahaya jimat cermat fiskal yang belum tiba waktunya, anggota Republikan dan Demokrat yang konservatif dalam Kongres tidak meluluskan bantuan tambahan kepada kerajaan negeri, bahawa  jimat-cermat yang sedang mara di Amerika dalam bentuk potongan belanjawan di peringkat kerajaan tempatan dan negeri.
Pihak yang lebih kritis  mempersoalkan kewajaran dan ketulusan langkah jimat-cermat: mengapa dan untuk siapa?  Jawapannya ialah untuk perusahaan kewangan  yang mendesak kerajaan menaikkan cukai atau memotong perbelanjaan atau kedua-duanya sekali.  Dengan langkah itu, kerajaan akan mempunyai wang yang lebih banyak untuk membayar faedah pinjaman dan membayar balik pinjaman.  Kerajaan yang gagal melaksanakan jimat-cermat akan berhadapan dengan kadar faedah yang tinggi untuk pinjaman baru atau pinjaman yang diperbaharui atau dinafikan pinjaman sama sekali.  Dihujahkan bahawa jimat-cermat satu lagi beban tambahan yang dikenakan terhadap ekonomi global oleh krisis kapitalis.
 Sama ada teriakan “Kita semua Keynes sekarang” ataupun digantikan oleh “Kita semua Hoover sekarang” sesungguhnya, ini semua mencerminkan peperangan idea, khususnya antara “Wall Street” dengan “Main Street.”  Apabila berlaku sesuatu krisis, baik krisis ekonomi mahupun krisis politik, banyak orang  ingin  memperlihatkan kehebatan dengan mengemukakan idea masing-masing.   Namun begitu,    tanpa pertumbuhan, semua idea dan juga kesengsaraan yang ditanggung akibat pelaksanaan sesuatu dasar  tidak bermakna sama sekali. Akhirnya, orang akan bertanya di manakah pertumbuhan?
(Nota:  Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Ekonomi, September 2012.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...