Artikel Popular

Wednesday, November 30, 2011

Hillary Lawat Myanmar, Senat Lulus "ISA"

RABU,  30  November 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Pada hari ini, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary  Rodham Clinton melawat Myanmar menunjukkan anjakan dramatik dalam dasar terhadap negara yang terkenal kerana melakukan penindasan, membuka yang menunjukkan fokus baru Amerika Syarikat terhadap Asia dengan membina hubungan negara yang penting dari segi strategi bersempadan dengan China. 

Hillary dikatakan mengadakan lawatan bersejarah selama tiga hari, iaitu hingga 2 Disember di negara yang terasing dari dunia luar.  Untuk kali pertama dalam masa lebih 50 tahun, Setiausaha Negara Amerika Syarikat melawat negara itu. Selain melawat dua kota yang berbeza, iaitu  Naypyidaw dan Yangon, pasti lawatan tersebut tersemai harapan agar Myanmar merangkul mesra demokrasi dan hak asasi manusia. 

Lawatan Hillary Clinton itu, tulis The New York Times, merupakan ganjaran yang paling sifnifikan setakat ini, bahkan ketika Pentadbiran Obama mendesak supaya negara itu mengambil langkah yang lebih signifikan untuk menamatkan pemerintahan yang menindas dan pengasingan antarabangsa. Sekasa  di Busan, Korea Selatan sebelum ke Myanmar, belilau  memberitahu, "Saya ingin melihat untuk diri saya sendiri dan bagi pihak kerajaan kami apakah hasrat kerajaan Myanmar sekarang berhubung dengan pembaharuan berterusan, kedua-duanya, iaitu  dari segi politik dan ekonomi."  

Beliau dilaporkan membawa bersamap-samanya insentif yang akan diberikan untuk pemimpin autoritarian negara itu untuk meneruskan gerakan terbaharu ke arah pembaharuan dan juga berhasrat mendesak mereka tentang perniagaan senjata yang disyaki antara Myanmar dengan Korea Utara.

Namun, ketika Amerika Syarikat asyik "menyibuk" dengan pembaharuan ke arah demokrasi dan hak asasi manusia di negara asing - Myanmar, di  negara sendiri, pada hari Selasa semalam,  Senat mengundi untuk meluluskan peruntukan kontroversi untuk membenarkan tentera menahan pengganas yang disyaki di bumi Amerika Syarikat dan menahan mereka tanpa had masa tanpa perbicaraan. Langkah itu, sebahagian National Defense Authorization Act yang besar, meskipun ditentang oleh pendukung kebebasan awam puak kiri dan kanan, diluluskan dengan 61 undi menyokong, manakala 37 menentang undang-undang kalau di Malaysia dikenali ISA.  Kelulusan oleh Senat itu, ulas Dahlia Lithwick, membenarkan kewujudan negara polis tentera.

Sementara itu, bagi gerakan Menduduki Wall Street, di Los Angeles, polis dilaporkan menahan lebih 200 orang penunjuk perasaan dan 50 orang di Philadelphia. Sejak munculnya gerakan Menduduki,  tindakan kejam pihak polis sering didedahkan, yang terbaharu menyembur lada putih terhadap penunjuk perasaan.  Tindakan polis terhadap penunjuk perasaan di kota-kota Amerika, tulis Naomi Wolf yang juga pernah ditahan polis kerana terlibat dalam gerakan itu, merupakan kebenaran yang mengejutkan. Kekerasan yang dilakukan dalam serbuan polis di seluruh Amerika bukan kebetulan.  Tulisan Naomi tentang kekejaman polis Amerika itu, menurut  Matt Seaton, menerima pelbagai reaksi dan respons, disyorkan pada Facebook 235,000 kali, diciak-ciakkan hampir 7000 kali, mendapat hampir 1000 komen dan ditinjau dalam masa tiga hari, oleh kira-kira satu juta orang.  

Amerika Syarikat selalu menunjukkan dirinya sebagai jaguh demokrasi dan kebebasan, tetapi seperti yang didedahkan oleh Peter Van Buren dalam Mother Jones baru-baru ini, "tiada kebebasan bersuara untuk penjawat awam di negara itu" merujuk pemecatan Morris Davis yang dipecat bukan kerana prestasi kerjanya yang lemah, tetapi kerana dia menulis dalam The Wall Street Journal

Sesungguhnya,  tidak memeranjatkan jika Hillary Clinton semasa mengadakan pertemuan atau perbincangan dengan pemimpin autoritarian Myanmar, "bermuka selamba" tentang demokrasi dan kebebasan. Hal ini kerana, Amerika daripada pemimpin kepada pejuang demokrasi dan hak asasi manusia kepada media (bukan semuanya), bersifat "talam dua muka" yang selalu nampak "kuman di seberang laut."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...