Artikel Popular

Sunday, November 6, 2011

Krisis Zon Euro: Dari Greece ke Italy

AHAD,  6 November 2011
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH




Pemberontakan Arab kedua merebak ke seluruh dunia Arab, dari Tunisia ke Mesir ke Libya, dan tidak ketinggalan Syria dan Yaman.  Sementara di zon euro, krisis hutang merebak dari Greece ke Ireland,  dan kini, Italy bersaingan dengan Greece dalam berhadapan dengan krisis. Semasa sidang kemuncak G-20 yang berlangsung di Cannes, Perancis, stesen televisyen Bloomberg pada Jumaat lalu melaporkan bahawa Perdana Menteri Greece,   George Papandreou tidak dijemput dan tidak dikehendaki, manakala Perdana Menteri Italy, Silvio Berlusconi dijemput, tetapi tidak dikehendaki. 

Pertama Greece.  Seterusnya Italy?  tulis Charlemagne, kolumnis The Economist. "Negara zon euro yang bermasalah memperoleh wang pelan penyelamat dengan syarat dan pemantauan yang ketat oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).  Akan tetapi, sidang kemuncak di Cannes yang berakhir hari ini, zon euro yang bermasalah tidak lagi memperoleh banyak wang, dan Italy diletakkan di bawah pemantauan IMF."  Kerajaan Silvio Berlusconi yang menghadapi masalah "kebolehpercayaan," manakala kedudukan negara itu kini secara jelas lebih teruk daripada Sepanyol, yang hingga musim panas dilihat sebagai negara yang berkemungkinan tunduk selepas Greece, Ireland, dan Portugal. 

Tatkala Greece berkemungkinan meninggalkan zon euro, Italy pula berpecah belah kerana negara itu tidak berminat untuk melakukan pembaharuan. Italy, dengan utara perindustrian yang kaya dan selatan yang miskin, ialah mikrokosma zon euro. Negara itu ialah ekonomi ketiga terbesar di zon mata wang tunggal itu, kini berhadapan dengan perjuangan sebenar untuk kekal di zon euro.  Italy memikul beban hutang dua trilion euro sama dengan kira-kira 120 peratus output negara.  Kadar faedah bon 10 tahun Italy kini meningkat kepada 6.4 peratus dalam pasaran bon global, tinggi enam peratus yang para peniaga menekan butang panik, sama ada negara itu terus meminjam. 

Walau bagaimanapun, Silvio Berlusconi menegaskan bahawa Italy tidak mempunyai masalah kewangan, meskipun kos peminjamannya meningkat kepada tahap tinggi yang bahaya dan Presiden Giorgio Napolitano memberikan amaran bahawa negara itu mengalami krisis terburuk sejak Perang Dunia Kedua.  Tatkala ketakutan memuncak bahawa krisis euro merebak ke Italy dan majoriti Perdana Menteri yang bermasalah berterusan kepada keruntuhan, Berlusconi semasa di Cannes, mengetepikan  laporan berakhirnya politik beliau dan menafikan pemantauan IMF yang dirancangkan terhadap program pembaharuannya adalah mengaibkan keterbatasan terhadap kedaulatan kerajaannya. Beliau menegaskan bahawa Italy adalah sangat kukuh dari segi kewangan, dengan hutangnya terkawal, menunjukkan restoran yang penuh  sebagai bukti kekuhan ekonomi.  Perdana Menteri Italy berkata beliau menolak tawan IMF untuk memperluas lini kredit kepada Italy.  

Sidang kemuncak  krisis, tetapi bagi Silvio Berlusconi hanyalah parti besar wonga-wonga, tulis Marina Hyde. Hanya seorang lelaki yang kebal daripada tekanan G-20: mempunyai pembawaan untuk menangani krisis.  Tatkala para pemimpin lain bimbang akan krisis yang melanda zon euro yang berkemungkinan besar menjadi krisis global, Berlusconi kelihatan bersahaja - muka selamba.   Bahkan, pada akhir bulan lalu, seperti didedahkan oleh The Telegraph pada akhir bulan lalu, beliau menghabiskan berjuta-juta euro untuk berfoya-foya dengan gadis panggung, seniwati, dan penyampai televisyen wanita. 

Namun, dilaporkan bahawa Berlusconi secara sukarela setuju IMF mengawasi langkah jimat-cermat yang akan dilakukannya. Tanpa langkah untuk merangsang pertumbuhan dan memotong hutang awam, kebolehpercayaan kewangan Italy adalah sangat lemah dan pasaran serta para pemimpin zon euro takut akan negara itu berkesudahan dengan kemungkiran terhadap beberapa hutangnya.  


Kini, Berlusconi menghadapi ujian yang sangat besar, isytihar David Randall dalam The Independent hari ini.  "Esok, pasaran akan mula meletakkan pertaruhan mereka pada besar kemungkinan Slvio Berlusconi menghentikan jangkitan hutang zon euro daripada merebak dari Greece ke negara yang terlalu besar untuk diselamatkan. Italy, di bawah pengawasan IMF, akan mula melihat jika kerajaan beliau dapat mengekang perbelanjaan yang telah pun menyebabkan hutang negara itu mencecah 120 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)."

Selepas Libya, arah perjalanan kereta api seterusnya adalah ke Syria; untuk zon euro pula perjalanan kereta api dari Greece ke Italy.  Pemberontakan di dunia Arab, krisis hutang di zon euro.  Untuk zon euro, mereka perlu menyelesaikan masalah mereka sendiri, dan semasa di Cannes IMF memberitahu bahawa organisasi tidak cukup wang untuk menyediakan pelan penyelamat untuk zon tersebut.

SALAM AIDILADHA UNTUK RAKAN BLOG DAN FACEBOOK.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...