Artikel Popular

Tuesday, November 1, 2011

Greece Mengacau Lagi

SELASA, 1 November 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Greece tidak henti-henti mengganggu-gugat kestabilan global, bermula dengan krisis hutangnya lebih setahun lalu.  Meskipun banyak cadangan, bahkan desakan supaya  Greece meninggalkan zon euro, negara itu tetap mahu kekal di zon mata wang bersama yang melibatkan 17 negara Eropah itu.  Tidak berapa lama selepas terjebak dalam krisis hutang, Kesatuan Eropah dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) melancarkan pelan penyelamat 110 bilion euro dengan harapan negara itu dapat keluar daripada krisis itu.  Namun sebaliknya, pelan penyelamat baru diperlukan lagi dan kesan jangkitan merebak ke beberapa buah negara lain di zon itu.  Minggu lalu, di sidang kemuncak di Brussels, para pemimpin Kesatuan Eropah bersetuju "bergunting rambut" untuk menyelesaikan krisis hutang Greece, lalu pasaran menjadi tenang seketika.

Tiba-tiba semalam, Perdana Menteri, George Papandreou mengejutkan para pemimpin Eropah selepas beliau mencadangkan negaranya sepatut mengadakan referendum atau pungutan suara berhubung dengan peristiwa penting urus janji hutang Eropah. Pungutan suara ini dijangkakan boleh mencetuskan kucar-kacir.  Hari ini, dilaporkan pasaran kacau-bilau dengan FTSE 100 pada dagangan awal jatuh 150 mata.  Demikian juga dengan pasaran lain di Eropah, seperti Jerman, Perancis, Sepanyol, dan Italy yang dilaporkan jatuh antara 2.7 peratus hingga empat peratus berikutan tindakan Greece itu.

Namun, dari satu segi yang lain, Greece mengambil langkah wajar, iaitu kembali kepada rakyatnya sendiri berhubung dengan krisis hutang yang dihadapi.  Sejak dilanda krisis hutang, Greece bukan sahaja terpaksa mengemis daripada Kesatuan Eropah dan IMF, tetapi juga hilang kedaulatannya kerana terpaksa menswastakan aset negara.  Sementaranya rakyat negera itu pula mengadakan tunjuk perasaan saban ketika kerana menentang langkah jimat-cermat yang dilaksanakan. 











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...