Artikel Popular

Saturday, November 26, 2011

Jawatankuasa Super Gagal

AHAD,  27  November 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Sekali lagi Amerika Syarikat bergelut dengan kelumpuhan politik.  Yang terbaharu ialah kegagalan Jawatankuasa Super yang ditubuhkan Ogos lalu berikutan krisis siling hutang.  Jawatankuasa kongres itu yang dianggotai oleh enam anggota Republikan dan enam Demokratik ditubuhkan  untuk mengurangkan  defisit  AS$1.2 trilion dalam masa 10 tahun.    

Berikutan kegagalan itu, Presiden Barack Obama dan pemimpin menyalahkan antara satu sama lain, dan seperti yang dibahaskan oleh Jack White kegagalan sistem politik untuk menangani krisis ekonomi: politik perkauman. Kegagalan Jawatankuasa Super ini merupakan kemenangan kepada gerakan Menduduki, tulis Michael McAuliff dalam The Huffington Post. Namun, kegagalan ini, tegas David Corn, baik untuk Presiden Obama.

Akhbar The Washington Post, mengaitkan kegagalan tersebut dengan dwipartisan yang semakin menjadi-jadi di Amerika Sekarang.  Pertama, Jawatankuasa Super gagal kerana Republikan enggan bekerjasama. Kedua, jawatankuasa tersebut gagal kerana Demokrat mendesak AS$1 trilion dalam cukai baru.

Meskipun banyak pihak yang meratapi kegagalan tersebut, bagi Fareed Zakaria, tidak ada apa-apa yang perlu dikecohkan. Tanpa melakukan apa-apa, Kongres boleh mencapai banyak perkara. Beliau memetik Ezra Klein bahawa akibat kegagalan itu, Republikan dihantui oleh mimpi buruk.  Strategi Republikan yang menyekat mana-mana urus janji kelihatan tidak bijak. Bahkan, penubuhan Jawatankuasa Super untuk mengurangkan perbelanjaan yang melibatkan pertahanan, dianggap Niall Ferguson suatu bahaya kerana ancaman China dan pergolakan di Timur Tengah.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...