Artikel Popular

Pelancongan Warisan

JUMAAT, 28  Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Sebelum ke Taman Negara Grand Canyon, kami singgah untuk makan tengah hari di Best Western Premier, di sini terletak Great Restaurants. Perjalanan kami mengambil masa kira-kira tiga jam Gateway Station Mini-Mart untuk sampai di sini.  Tidak banyak pilihan makanan - makan ala kadar sahaja. Oleh sebab masa masih ada, selepas makan, saya sempat membeli  cenderamata bermagnet di kedai yang terletak di sebelah restoran,  dan  berlegar-legar di luar restoran sambil mengambil gambar.  Terasa cuaca sejuk.

Pukul 2.00 tengah hari, kami bertolak ke Sembir Selatan Taman Negara Grand Canyon, iaitu  Bright Angel, dengan di kiri kanan, saya perhatikan pokok-pokok yang kelihatan subur. Untuk tiba di sini, perjalanan kami memakan masa hanya 15 minit. Sebelum turun dari bas, seperti biasa, pemandu berpesan,  kali ini tentang masa kami bertolak semula: 3.45 petang.

Untuk melihat pemandangan Grand Canyon, kami memasuki dan melalui Bright Angel Lodge.  Sebenarnya, tidak lama saya dan isteri di sini kerana cuaca terlalu sejuk, sekadar menikmati keindahan alam semula jadi untuk seketika sambil berbual-bual dengan beberapa orang anggota rombongan kami.

Saya dan isteri berpatah balik menuju ke Bright Angel Gift Shop yang terletak di dalam Bright Angel Lodge bersama-sama beberapa orang lain.  Isteri saya membeli kemeja-T untuk anak kami dan Desert Night Desert Day oleh Anthony D. Fredericks, buku cerita kanak-kanak, untuk cucu kami, Dania.  Saya mencari kemeja-T, dengan nasihat pemandu pelancong, saya membeli sehelai - itulah satu barang atau pakaian yang saya beli untuk diri saya ketika makan angin di Amerika Syarikat, di samping satu botol minyak wangi Dunhill. Di sini juga saya membeli empat kunci cenderamata.

Tatkala isteri saya masih di dalam kedai, saya mengambil keputusan untuk di luar kedai.  Tiba-tiba saya terpandang jam dinding yang menunjukkan waktunya 4.00 petang.  Rupa-rupanya waktu  Arizona satu jam lebih awal dari waktu California.  Selepas menaiki bas semula, barulah pemandu pelancong memberitahu perkara ini dan mengingatkan bahawa kami menggunakan masa California.

Saya berehat seketika di luar Lodge sambil menikmati pemandangan keliling dan memerhatikan orang keluar masuk.  Banyak juga pelawat yang datang ke sini.  Ketika saya dan isteri menuju ke arah bas, kelihatan renjer wanita menulis saman dan menjelaskan sesuatu kepada pemandu bas kami.  Saya mendengar dia memberitahu bahawa pemandu bas itu "kamu mempunyai dua opsyen," tetapi saya tidak mahu menyibuk, terus menaiki bas.

Kemudian, saya memberitahu pemandu pelancong, Benny tentang peristiwa itu dan mendengar renjer wanita itu berkata, "kamu mempunyai dua opsyen."  Dia menjelaskan bahawa pemandu salah letak bas dan insurans yang tamat tempoh sudah diperbaharui, tetapi tidak dibawa bersama-sama.  Tentang opsyen yang diberikan, jelas Benny, "Mengaku salah atau pergi mahkamah.  Tidak perlu cakap banyak."  (Beberapa buah bas lain juga saya dapati dikeluarkan saman.)

Ketika di dalam bas sambil menunggu anggota rombongan lain, saya sedari bahawa 4.30 petang waktu Arizona, hari mula gelap.  Di sini juga mempunyai tempat penginapan dan kelihatan beberapa pasangan tiba dengan membawa beg - mungkin percutian hujung minggu kerana hari itu ialah hari Jumaat.

Pukul 4.50 petang (waktu Arizona), kami bertolak ke Mather Points, yang  dinamakan sempena Stephen Mather, pengarah pertama Perkhidmatan Taman Negara, yang terletak tidak jauh dari Bright Angel Lodge. Kami di sini tidak lama, dan terpaksa bertolak ke Williams, untuk menginap satu malam di Holiday Inn.  Hari semakin gelap, perjalanan ke sana, menurut pemandu pelancong, mengambil masa satu jam.

Taman Negara Grand Canyon, diberikan taraf tapak Warisan Dunia oleh Unesco pada 24 Oktober 1979.  Kira-kira lima juta orang melawat Grand Canyon setiap tahun dengan panjang 277 batu, 18 batu lebar, dan  satu batu dalam.

Kami tiba di hotel penginapan kira-kira pukul 6.25 petang waktu Arizona (5.25 petang waktu California), sudah pun malam.  Berdekatan hotel itu kelihatan Shell, Mobil, McDonald's dan Pizza Hut. Selepas daftar masuk dan menyimpan beg di dalam bilik masing-masing, kami semua turun untuk makan malam  di restoran yang terletak di lobi hotel.