Artikel Popular

Saturday, December 29, 2012

"Newsweek" Berkubur, "Time" Mencorakkan Masa

SABTU, 29 Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Dalam sehari dua ini, saya bercadang untuk menghabiskan masa dengan membaca, kegemaran saya yang semakin "tumpul" sejak akhir-akhir ini. Pembacaan yang saya maksudkan itu bukan membaca  buku terbaharu George Soros,   Joseph E. Stliglitz, dan mendiang Eric Hobsbawm yang sering tertangguh, tetapi sekadar membaca  dua majalah, iaitu Newsweek dan Time

Dalam keluaran akhir/awal tahun, kedua majalah berita tersebut, di samping beberapa majalah lain lazimnya menerbitkan keluaran khas atau keluaran berganda.  Dalam keluaran seperti ini, Newsweek akan memuatkan beberapa makalah tentang ekonomi, politik, hal ehwal antarabangsa dan sebagainya yang ditulis oleh tokoh yang terkenal, tetapi akhir tahun lalu/awal tahun lalu, saya dapati keluaran itu tidak kelihatan.

Namun, pada akhir tahun ini, iaitu keluaran 31 Disember Newsweek muncul dengan rencana utama, "# Last Print Issue" menandakan bahawa mulai Januari 2013 majalah itu tidak lagi diterbitkan dalam edisi bercetak, sebaliknya diterbitkan dalam edisi digital sepenuhnya.  Beralih daripada  bercetak kepada digital.  Dalam keluaran terakhir ini, terkadung tulisan Tina Brown, Ketua Editor Newsweek dan The Daily Beast, dengan mukadimah, Ada kalanya, perubahan tidak elok, tetapi perlu." 

"Keluaran dalam tangan anda," tulis Tina "ialah edisi terakhir Newsweek dalam bentuk bercetak.  Seterusnya, dalam minggu pertama Januari, akan muncul dalam iPad atau Kindle atau telefon anda."  Pada akhir Februari, tulis beliau lagi, "anda akan lihat evolusi penuh Global Newsweek semua digital, sesuatu keistimewaan baru, yang kini sedang dibangunkan."

Tina Brown yang dipersalahkan oleh sesetengah pihak apabila beliau mengumumkan beberapa bulan lalu bahawa edisi bercetak majalah ini akan berakhir, bagaimanapun, menegaskan bahawa "sesuatu yang tidak akan berubah, dan adalah bahawa komitmen kami terhadap kewartawanan tentang kualiti yang sangat tinggi."   Beliau juga mengucapkan sayonari kepada edisi bercetak, mengucapkan terima kasih kepada 1.5 juta pembaca setia, dan memohon restu mereka dan seterusnya menyertai beliau dan pasukannya tahun depan dalam masa depan semua digital.

Dalam keluaran terakhir  itu juga terkandung makalah tentang peperangan jenama X, iaitu persaingan antara dua majalah berita yang terkenal di dunia, Newsweek dengan Time.  Persaingan ini, diungkap semula dan diulas oleh Evan Thomas, "Editor  at Large"  Newsweek dan Jim Kelly, bekas Editor Urusan Time


Tatkala Newsweek memilih jalan "membunuh diri," Time meneruskan tradisinya pada setiap akhir/awal tahun dengan "Person of the Year."  Pada kali ini, Presiden Barack Obama menjadi pilihan majalah tersebut, manakala Malala Yousafzai menduduki tempat kedua, Tim Cook (ketiga), Mohamed Morsi (keempat), dan Fabiola Gianotti (kelima).  Tentang Barack Obama, makalahnya ditulis oleh Michael Scherer - cukup terperinci dan analitis, mencakupi pasukan beliau di Rumah Putih, dan kempennya di Chicago, dan mereka yang terlibat dalam kempen kejiranan Obama di daerah Cuyahoga, Ohio, yang membawa kemenangan beliau untuk penggal kedua.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...