Artikel Popular

Thursday, December 27, 2012

Madu, Batu, dan Tupai

KHAMIS,  27 Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Bas yang membawa kami semakin jauh meninggalkan Las Vegas, bergerak di atas jalan raya yang merentas gurun dan bukit-bukau, dan kadangkala kawasan kediaman.  Ada kalanya memasuki kawasan badar, dan menurut pemandu pelancong, kami menuju ke Hoover Dam.  Kadangkala di kini dan kanan jalan kelihatan kabel dan tiang elektrik.  Masih melalui bukit-bukau dan gurun dengan tumbuhan renek.  Sebenarnya, kami hanya lalu di kawasan empangan tersebut.

Pada pukul 9.40 pagi kami "singgah untuk ke tandas" di Gateway Station Mini-Mart, Arizona.  Ketika turun dari bas, saya dapat merasakan angin bertiup kencang menerjah muka. Saya dan bersama-sama beberapa orang lelaki lain, seperti biasa mencari tandas, manakala wanita terpaksa beratur panjang. Di sini, kebanyakan daripada kami mengambil kesempatan membeli barang keperluan, seperti makanan, gula-gula, dan ada yang membeli kemeja-T dan cenderamata.  

Saya merayau-rayau di dalam kedai memerhatikan barang yang dijual dan ke peti sejuk untuk melihat minuman. "Rayau punya rayau,"   tiba-tiba saya terpandang madu lebah, teringin benar saya membeli dan menikmatinya, tetapi botolnya terlalu besar, tidak habis selama berada di Amerika Syarikat.  Saya menunjukkan botol yang mengandungi madu itu kepada pemandu pelancong, Benny, dan dia berkata, "Buat apa beli.  Besar sangat, mana boleh habis."

Melihat madu lebah teringat saya pengalaman makan angin di Turki pada tahun 2010 apabila di sebuah tempat berhenti, saya menikmati yogurt yang dicampur madu dan dimakan dengan roti.  Sejak itu, setiap kali bersarapan, saya akan mencampurkan yogurt dengan madu dan dimakan dengan roti.  Saya pernah mengamalkannya seketika apabila pulang ke tanah air.  Di Turki, sesetengah hotel bukan sahaja menyediakan madu, bahkan juga madu bersama-sama sarangnya.  Terasa akan keaslian madu apabila saya memotong sarang madu itu - kalau di kampung-kampung kita, hanya pencari madu lebah yang berbuat demikian.  

Saya pernah berbincang dengan Lim, pesara guru, dari Johor Bharu, yang bersama-sama isterinya dalam  rombongan kami ke Amerika Syarikat.  Dia yang pernah ke Turki juga  berasa seronok apabila memotong sarang madu, bahkan dia membeli madu lebah untuk dibawa balik ke Malaysia.

Kira-kira pukul 10.00 pagi, bas meneruskan semula perjalanan, melalui kawasan gurun, tidak banyak rumah yang kelihatan.  Setengah jam kemudian, saya dapati bas mula menaiki kawasan tinggi, terpaksa bergerak perlahan, manakala matahari semakin tinggi dengan sinarnya menerjah muka saya. Hanya sekejap mendaki tanah tinggi, perjalanan kami mula memasuki kawasan pekan, kelihatan stesen Chevron dan beberapa stesen lain, dan Carl's Jr.,


Apabila kami semakin sampai di  Grand Canyon, pemandu pelancong mengingatkan kami agar tidak mengambil batu di sana kerana ini merupakan satu kesalahan. "Boleh dilihat, tetapi tidak boleh ambil apa-apa sahaja di Grand Canyon," dia menasihat sambil memberikan alasan, "jika setiap orang mengambil batu, nescaya batu di Grand Canyon, lama-kelamaan akan pupus.  

Dia menceritakan suatu peristiwa seorang pelawat yang degil - tidak mendengar nasihat mengambil batu di Grand Canyon untuk dibawa pulang.  Tiba-tiba kelihatan  kenderaan renjer mengejar,   dan pegawai renjer menahan bas itu dan megarahkan  semua orang turun.  Ketakutan, pelawat itu menyembunyikan batu yang diambilnya di celah kerusi bas.  Apabila seorang demi seorang diperiksa oleh renjer, batu tidak ditemui, mereka dibenarkan meneruskan perjalanan. Tiba di hotel, barulah diketahui di manakah batu itu disembunyikan.  Batu diambil dan dicampakkan di situ, tidak ada  orang yang berani menyimpannya.

Peringatan tentang batu sekali lagi membangkitkan memori saya di Turki apabila pemandu pelancong dari negara itu mengingatkan kami bahawa kami boleh menyimpan batu setakat di Istanbul - tempat terakhir kami  sebelum berangkat pulang ke Malaysia.  Di negara itu, membawa keluar batu juga satu kesalahan, dan hal ini pernah saya catatkan dalam "Politik Pasir" yang  diterbitkan dalam Dewan Masyarakat dan baru-baru ini saya masukkan dalam blog ini.  Saya masih ingat akan pesan pemandu pelancong itu, "hari ini anda mengambil batu keluar, kemudian sebuah bangunan, dan seterusnya sebuah bukit."

Di Turki, menurut pertimbangan saya, batu dilihat dari segi kedaulatan negara bangsa, manakala di Arizona, batu dilihat dari segi kelangsungan ekologi:  Grand Canyon mungkin terhakis oleh tiupan angin, tetapi tidak boleh dibiarkan terhakis oleh angkara manusia.

Pemandu pelancong juga mengingatkan kami agar jangan beri tupai makan kerana itu juga suatu kesalahan.  Biarkan tupai mencari makanannya sendiri.  Jika tupai diberikan makanan, tupai menjadi malas untuk mencari makanan sendiri, sebaliknya bergantung pada yang disediakan oleh manusia. Di Taman Negara Grand Canyon saya ternampak notis amaran:  "Do Not Feed the Squirrels!" kerana tupai boleh membahayakan manusia.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...