Artikel Popular

Thursday, December 20, 2012

Akhbar: Bukan Edisi Bercetak Merosot, Digital Meningkat

KHAMIS, 20 Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Pasaran iklan akhbar yang tenat di United Kingdom dilaporkan bertambah teruk pada tahun depan dengan akhbar kebangsaan diunjurkan menghadapi hampir sembilan peratus kemerosotan, yang akan menyaksikan hasil jatuh di bawah satu bilion paun untuk pertama kali.

Tatkala krisis kewangan melanda, industri persuratan di banyak negara, terutamanya di Amerika Syarikat, terpaksa menempuh detik sukar kerana kemerosatan hasil periklanan.  Di negara itu, beberapa akhbar memfailkan kemuflisan, terpaksa ditutup, atau meninggalkan penerbitan bercetak beralih kepada digital.

Baru-baru ini, The Economist melaporkan bahawa  Financial Times Deutschland (FTD), akhbar harian yang dilancarkan pada tahun 2000, akan menamatkan penerbitannya pada 7 Disember.  Hayat yang singkat bagi FTD mengejutkan kewartawanan Jerman, tetapi jelas bahawa akhbar ini gagal menguasai bahagian pasaran dan dikatakan menanggung kerugian terkumpul sebanyak AS$327 juta. 

Boleh dikatakan bahawa dunia persuratkhabaran berada di persimpangan, khususnya untuk edisi bercetak.  Seperti yang dicatatkan oleh Derek Thompson, "sesuatu yang menakutkan perniagaan akhbar, bukan kerana kemerosotan edisi bercetak, tetapi kerana pertumbuhan digital."   Thompson yang memulakan tulisannya memetik Emma Gardner yang mengemukakan tinjauan visual penerbitan digital pada tahun 2012.

Akhbar bercetak tidak mati, hujah Thompson, di Amerika Syarikat, akhbar itu meghasilkan AS$20 bilion setahun dari segi iklan.  Juga bukan isu jumlah pembaca.  "Lebih banyak orang membayar The Wall Street Journal dan The New York Times sekarang jika dibandingkan dengan 10 tahun lalu, jika anda mengambil kira langganan digital."

Bukannya kematian akhbar, hujah beliau lagi, dan sememangnya, bukan soal menakutkan perniagaan akhbar.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...