Artikel Popular

Beli-belah Sejak Awal Lagi

KHAMIS, 20  Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Pada hari kedua, kami mula memenuhi aktiviti yang merupakan kegemaran wanita terutamanya, iaitu beli-belah. Sepanjang  di Amerika Syarikat, Premium Outlets menjadi tumpuan kami kerana itulah yang diatur oleh agensi pelancongan. Daripada atur cara yang diberikan kepada kami oleh pemandu pelancong, Benny Low,  ketika di KLIA lagi, saya dapati beli-belah merupakan aktiviti utama.

Selepas makan tengah hari pada pukul 11.30 pagi di Hunan Restaurant di China Town, San Francisco, untuk memenuhi permintaan ramai, meskipun saya dan isteri, Lily agak keberatan, kami menaiki kapal persiaran pada pukul 1.00 tengah hari.  Saya dan isteri pada mulanya keberatan kerana kami pernah menaiki kapal persiaran ketika di Sydney pada tahun 2008 dan di Istanbul pada tahun 2010. Antara ketiga-ketiganya, di Sydney, kami rasakan yang paling bagus.

Program kami seterusnya selepas memuaskan kehendak majoriti itu, bas Lion Express membawa kami ke Garlic Capital,  California untuk membeli-belah di Gilroy Premium Outlets.  Setibanya di sana, pemandu pelancong memberi kami Shopper's Guide yang di dalamnya juga terkandung peta kawasan itu dan buku kecil baucar diskaun, tetapi baucar ini kami tidak gunakan kerana diskaun yang diberikan oleh pekedai lebih tinggi.  Kami diberikan masa selama tiga jam kerana selepas ini kami akan bertolak ke Fresno untuk menginap di sana.

Kebanyakan kami tidak tergesa-gesa membeli-belah kerana "melepas" di tandas juga penting.  Di  Gilroy Premium Outlets yang merupakan kawasan kedai sederet yang luas, saya dan isteri terus mencari Coach Factory  Meskipun semasa dalam bas yang berlegar-legar untuk memasuki kawasan meletakkan kenderaan, Coach  Factory (juga ada Coach Men's) telah kelihatan dan berbekalkan peta di tangan, saya dan isteri menghadapi kesukaran mencarinya.  Akhirnya, saya bertanya dengan orang yang kami temui di situ, rupa-rupanya kami sudah hampir.

Banyak masa kami habiskan di Coach Factory untuk memilih dan membeli beg tangan sebelum berpindah ke kedai Perfume dan Levi's - semuanya berdekatan.  Hari semakin gelap, walaupun baru pukul 7.00, saya dan isteri ke Applebee's untuk makan malam.  Di situ, saya dapati beberapa anggota rombongan kami yang mahu beredar, selesai makan, dan sedang makan.  Jelas bahawa saya dan isteri ialah orang terakhir dalam kalangan kami.  Mungkin kerana sibuk, pesanan makanan kami lambat tiba sehingga mendorong isteri saya memanggil pelayan minta disegerakan.

Pemandu pelancong mencari kami dan memberitahu  bahawa pemandu ingin bertolak segera kerana perjalanan ke Park Inn, Fresno, tempat penginapan kami memakan masa dua jam.  Makanan yang tiba di meja kami tidak sempat dinikmati kerana pemandu pelancong menggesa supaya kami segera beredar, lalu isteri saya minta dibungkuskan sahaja.  Bayangkan bagaimana sukar untuk saya membawa ke dalam bas, walaupun letaknya tidak jauh: beg tangan, minyak wangi, Levi's, makanan, minuman, dan beg galas yang saya bawa ke sana ke mari.

Dalam kegelapan kerana lampu bas dipadamkan, saya menikmati ikan salmon dan kentang goreng dan Coca-Cola.  Isteri saya yang kekenyangan,  menawarkan makannya kepada saya, tetapi saya menolak kerana saya juga  kenyang.  Semasa di Park Inn, dia memberitahu saya, "sepatutnya kita pesan satu makanan sudah memadai kerana   banyak sangat."

Isteri saya nampaknya berasa terkilan kerana sebahagian masa digunakan untuk menaiki kapal persiaran, akibatnya masa beli-belah agak suntuk, tanpa dia sedari bahawa Premium Outlets sedang menunggu kami di Las Vegas.

Dalam perjalanan yang gelap, kami tiba di Park Inn pada pukul 9.30  malam.  Pemandu pelancong meminta kami menunggu sekejap sementara dia bertanyakan pihak hotel tentang blok kami menginap.