Artikel Popular

London Bridge Masih Kukuh

AHAD, 30 Disember 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Sekadar menginap satu malam di Holiday Inn, Williams, Arizona, seperti biasa, selepas sarapan di hotel, kami mengangkat beg masing-masing ke dalam bas untuk ke destinasi seterusnya.   Kami bertolak pada pukul 8.00 pagi (waktu California) untuk balik semula ke Nevada, dan menurut pemandu pelancong,  perjalanan mengambil masa lima jam.  Dalam perjalanan ke sana,   kami akan singgah di  London Bridge.

Apabila pemandu pelancong menyebut London Bridge, itulah kali pertama saya mengetahui  bahawa  London Bridge juga wujud di Arizona, dan mengingatkan saya tentang lagu kanak-kanak yang popular, "London Bridge is Falling Down" dan sebuah bab buku John Cassidy, How Market Fail:  The Logic of Economic Calamities yang pernah saya ulas dalam Dewan Ekonomi

Sebagaimana waktu datang, demikian juga waktu pulang: kiri kanan jalan ialah kawasan gurun, bukit-bukau, tumbuhan renek.  Seperti biasa, pemandu pelancong, berceloteh di hadapan, memberitahu bahawa kami menghala ke bahagian rendah. Kira-kira satu jam perjalanan kelihatan pokok renek yang menghijau dan "gurun menghijau" kira-kira 40 batu dari Kingman.

Kemudian, kelihatan bukit-bukau semula dengan bongkah batu.  Bas yang kami tumpangi mula memasuki laluan yang kiri kanan berbukit dan bongkah batu.  Dalam pada itu, kelihatan pokok renek yang hidup di kawasan gurun: tumbuhan yang sesuai dengan persekitaran dapat survive.  Pemandu pelancong yang masih berceloteh memberitahu bahawa kami berada 4000 kaki dari aras laut: gurun, bukit-bukau.

Pada 9.30 pagi, perjalanan kami melalui kawasan kediaman, rumah sebuah sebuah, dan kelihatan Hualapai Mountain Medical Center, dan  kawasan pekan:  rumah penginapan (inn), stesen minyak, dan Kingman Regional Medical Center yang terletak di  Stockton Hill Road.  Kemudian, bas yang kami tumpangi membelok ke Laughead City untuk berhenti sekejap di stesen minyak 915 W.  Beale untuk ke tandas.  Saya bersama-sama beberapa orang lain, seperti biasa, tanpa berlengah terus mengambil kesempatan untuk buang air kecil. Sebilangan daripada kami membeli minuman dan makanan di kedai ini.

Sementara menunggu bas bertolak semula, saya sempat memerhatikan kawasan keliling.  Di sebelah kanan kelihatan tanda arah:  West  - Los Angeles; To Beale St.; East South - Flagstaff, Phoenix.  Juga kelihatan beberapa stesen minyak: Diesel, TA, Techron, dan papan tanda:  TA Travel Center, Subway USA Travel Center, Country Wash, Kingman Travel Center.

Setengah jam selepas berhenti di sini, bas yang membawa kami bertolak semula menuju ke London Bridge, melalui  Lake Havasu City.  Di sini wujud pusat beli-belah, tetapi saya hanya sempat mencatatkan JC Penny, kedai kenderaan, seperti Toyota dan Honda, Mall, Real Estate Hobby Lobby, 99 Cents Only Store,  Bradley Ford Lincoln, Sun Country Marine, dan London Bridge Plaza.

Kira-kira pukul 11.00 pagi, kami masuk ke kawasan  London Bridge, melihat jambatan itu sambil singgah di beberapa buah kedai yang terletak di situ.  Di dalam tasik sekitar  jambatan kelihatan kawanan itik berenang-renang.  Jambatan yang terletak di Lake Havasu City ini, ialah  pembinaan semula London Bridge yang dibina pada tahun 1831, merentang River Thames, London.  Jambatan di Arizona ini merupakan konkrit struktur yang diperkukuh semula menyaluti  batu asal jambatan tahun 1830-an, sebenarnya dibeli oleh Robert P. McCulloch daripada City of London.

Kami di sini selama satu jam 45 minit, termasuk masa makan.  Saya bersama-sama isteri dan beberapa orang lain makan di In-N-Out  yang terletak berhampiran dengan London Bridge.  Kami suami isteri "kena" burger bawang setelah isteri saya memberitahu pelayan di kaunter bahawa kami tidak mahu burger daging dan ayam, lalu pelayan itu mencadangkan burger bawang.  Ketika makan, kami mengambil kesempatan menambah minuman soda beberapa kali.

Pukul 12.45, bas yang kami tumpangi bertolak ke Laughlin, Nevada, untuk menginap satu malam di sini.