Artikel Popular

Wednesday, September 28, 2011

Tadbir Urus Cleopatra

RABU,  28  September 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Sebut sahaja Cleopatra, akan terbayang kejelitaannya yang kononnya tidak ada tolok bandingnya.  Pastinya juga godaannya apabila dua orang pahlawan Rom, iaitu Julius Caesar dan Mark  Antony.  Selepas Elizabeth Taylor, pelakon terkenal,  meninggal dunia pada Mac yang lalu TV2 menayangkan filem Cleopatra lakonannya. Bagi sesetengah orang, bagaimana jelita Liz begitulah juga dengan Cleopatra.  Selain kejelitaan, godaan, dan kekuasaan, pastinya tidak ada lagi cerita yang menarik.

Namun, Stacy Schife, yang pernah menulis biografi Cleopatra, mendedahkan sesuatu yang tidak kurang pentingnya tentang puteri Mesir ini.  Dalam makalahnya yang aman menarik, yang diterbitkan dalam The New York Times,  Stacy  menulis:  "Dari  beliau Cleopatra bangkit dari tidur, beliau  bertengkar dengan keputusan ketenteraan dan pengurusan."  Stacy menyenaraikan rahsia kepimpinan Cleopatra,  primer papirus untuk Washington zaman moden. 

Pertama, membinasakan musuh anda.  Mengko-opt persaingan adalah baik.  Menghapuskannya adalah lebih baik.  Cleopatra melakukan kerja pantas untuk adik beradiknya, yang kedengaran kasar.

Kedua, jangan campur-adukkan perniagaan dengan keseronokan, seperti yang dilakukan oleh John Edwards, Mark Hurd, Mark Stanford, dan Eliot Spitzer.  Perniagaan dan keseronokan mempunyai kecenderungan yang kronik untuk menceroboh wilayah satu sama lain.  Jika anda ingin menggoda seseorang, harap pandang jauh-jauh.  Cleopatra bertembung dengan komander tentera yang terkenal pada zamannya, secara berjujukan bersekutu dirinya dan melahirkan anak dengan kesatria kulit putih, iaitu Julius Caesar dan Mark Antony.  Seperti yang beliau tunjukkan, ideanya adalah untuk mencium perjalanan anda mendaki kejayaan.

Ketiga, penjelmaan dikira.  Seperti yang Presiden Barack Obama pelajari dan tidak pelajari, karya teater menakjubkan.  Anda mungkin berkempen dalam puisi, tetapi anda adalah bijak untuk memerintah dalam gilang-gemilang.  

Keempat, lakukan  yang besar atau balik ke rumah.  Cleopatra muncul di hadapan Antony pada usia apabila, menurut Plutarch, "wanita mempunyai kecantikan yang paling bijak dan pada mercu kuasa intelektual," detik setiap wanita tahu beberapa tahun di belakang beliau.  Akan tetapi, tidak penting.  Cleopatra mengambil bersama-samanya hadiah yang mewah, peti wang, tekstil yang mahal.


Kelima, jangan sekali-sekali terlibat dalam perang darat di Asia.  Beralaf-alafs sebelum Wallace Shawn menyerahkan bahawa mutiara kebijakan dalam The Princess Bride, Cleopatra kelihatan dapat menekanya dengan banyak.

Keenam, kurang berjanji dan menghasilkan berlebih-lebihan.  Cleopatra pandai membawa diri  secara ranggi dan mnyempaikannya secara drama.  

Ketujuh, jika anda tidak dapat melangsaikan hutang anda, turunkan niai mata wang anda.  Hal-ehwal ekonomi Mesir adalah muram ketika Cleopatra menaikai takhta.  Beliau menurunkan nilai mata wang sebanyak satu pertiga.  Beliau tidak mengeluarkan emas dan secara kritikal menurunkan nilai perak kerajaannya.

Kelapan, kawan atas kawan mungkin menjadi musuh ketat.  Daya tarikan Cleopatra dikatakan tidak dapat ditahan, kehadirannya mempesonakan. Akan tetapi, seorang yang Cleopatra gagal menggunakan kesaktiannya ialah Herod.

Kesembilan,  jiran yang baik menjadi pagar yang baik.  Tidak lama selepas perang antara Herod dengan Nabatean, anak angkat Julius Caesar, Octavian dengan mudah mengalahkan Cleopatra dalam peperangan Actium.

Kesepuluh, kawal naratif.  Cleopatra amat memahami bahawa bercerita penting, sebagaimana dengan pembuatan keputusan, dan bahawa naratif terbaik ialah naratif yang mudah diikuti.  

Sebenarnya, karya klasik, termasuk karya klasik Melayu, banyak memberikan pengajaran, bukan sahaja pada zaman karya tersebut dihasilkan, tetapi juga untuk masa kini.  Berbanding dengan kisah Cleopatra yang cuba difahami dalam realiti masa kini, karya klasik Melayu diterbitkan seadanya, iaitu sekadar dipersembahkan sebagai karya sastera.






  





    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...