Artikel Popular

Thursday, January 24, 2013

IMF Kurangkan Ramalan Pertumbuhan Dunia Tahun 2013

KHAMIS, 24 Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH






Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), seperti yang dipetik oleh  Time,  USA Today,  Financial Times, dan The Wall Street Journal, menjangkakan ekonomi dunia tumbuh sebanyak 3.5 peratus pada tahun 2013, meningkat daripada 3.2 peratus pada tahun 2012, tetapi mengurangkan  0.1 titik peratusan daripada yang diramalkan pada Oktober lalu.  

Menurut unjuran terbaharu ini, World Economic Outlook,  negara Barat yang  kaya masih termengah-mengah, dengan pertumbuhan 1.4 peratus tahun ini  berbanding 1.3 peratus tahun 2012.

Ramalan IMF ini pastinya lebih daripada Bank Dunia yang mengunjurkan ekonomi dunia berkembang 2.4 peratus pada tahun ini.  Sebagaimana IMF, Bank Dunia juga mengurangkan unjuran daripada tiga peratus pada Jun lalu. 

Selain ramalan pertumbuhan yang masih lemah, dunia terpaksas bergelut dengan pengangguran yang tinggi, menurut Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), iaitu 202 juta orang di seluruh dunia, seperti yang dipetik oleh The Guardian

Pengumuman IMF dan ILO ini muncul di tengah-tengah para elit global yang menganggotai kelab yang gagal sedang berkumpul di Davos.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...