Artikel Popular

Monday, January 28, 2013

Davos 2013: Marx Juga Dikenang Orang

ISNIN, 28 Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Sebagaimana pada tahun lalu, mesyuarat tahunan Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang berlangsung di Davos sekali lagi menyaksikan kebangkitan Karl Marx.  Sebenarnya, semakin lama dunia bergelut dengan krisis ekonomi, maka semakin kuat Marx menghantui perdebatan dan wacana.

Larry Elliott melalui tulisannya dalam "Economics Blog" The Guardian, secara kreatif menampilkan Karl Marx sebagai ahli panel dalam perdebatan bersama-sama John Maynard Keynes, Milton Friedman, dan Fritz Schumacher, dengan Christine Lagarde, Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebagai moderator. 

Golongan kapitalis yang berkumpula di Davos terpaksa menghabiskan masa beberapa hari dengan memerah tangan mereka tentang pengangguran dan kurangnya permintaan terhadap barang, Marx memulakan debat itu.   Mereka kelihatan tidak dapat mengenal pasti bahawa hal ini tidak dapat dielakkan dalam ekonomi yang diglobalisasikan.  Wujud kecenderungan ke arah pelaburan berlebihan, pengeluaran berlebihan, dan kejatuhan kadar untung.  "Itulah sebabnya lebih 200 juta orang menganggur di seluruh dunia dan wujud kecenderungan ke arah ketidaksamaan yang semakin meluas."

Walau bagaimanapun, Christine Lagarde kurang bersetuju dengan pandangan Marx itu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...