Artikel Popular

Thursday, January 31, 2013

Bahasa Inggeris Tidak Dipandang Orang

KHAMIS, 31 Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Hampir seorang dalam 10 orang, menurut banci yang dipetik oleh The Independent, bertutur bukannya dalam bahasa Inggeris atau Welsh, dengan 546,000 orang bertutur dalam bahasa Poland sebagai bahasa utama, mencerminkan lebih setengah juta orang Poland berhijrah ke England dan Wales pada dekad lalu. 

Daripada empat juta penduduk England dan Wales yang bertutur bahasa utama selain bahasa Inggeris, 1.7 juta memberitahu bahawa mereka dapat bertutur dalam bahasa Inggeris dengan sangat baik, 726,000 orang dapat bertutur dalam bahasa Inggeris, tetapi tidak begitu baik, dan 138,000 orang tidak dapat bertutur dalam bahasa Inggeris sama sekali.

London dilaporkan mempunyai kadar yang lebih tinggi, iaitu pada 22 peratus orang yang memberitahu bahawa bahasa Inggeris bukan bahasa utama mereka, dengan North East mempunyai peratusan paling rendah dalam kategori ini, pada tiga peratus.

Wujud 20 bahasa yang dituturkan   di United Kingdom (selain bahasa Inggeris di England dan Welsh di Wales),  antaranya Poland, Punjabi, Urdu, Bengali, Gujarat, Arab, Perancis, Cina (tidak termasuk Mandarin dan Kantonis), Portugis, Sepanyol, Tamil, dan Turki.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...