Artikel Popular

Thursday, January 24, 2013

Kejayaan Sistem Pendidikan Finland

KHAMIS, 24 Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Pada April 2011, bulan-bulan awal saya  melibatkan diri dalam blog, saya menulis "Bahasa Dunia Dunia Bahasa."   Yang menarik dan memeranjatkan, dua hari lalu, saya menerima e-mel daripada Allison Morris memberitahu bahawa beliau melihat tulisan itu dan beliau menawarkan  sesuatu yang amat hargai, berkait dengan sistem pendidikan Finland.  

Kebetulan, saya pernah menulis beberapa makalah tentang sistem pendidikan di negara itu, yang patut dicontohi, iaitu "Pendidikan:  Amerika Melihat ke Korea Selatan dan Finland" dan "Pandang ke Finland, Amerika."

Berhubung kejayaan sistem pendidikan Finland, yang dibekalkan oleh Allison Morris, adalah mengatasi negara maju, seperti Amerika Syarikat dan Kanada. Finland yang pelajarnya  tidak dikehendaki membuat  kerja rumah, mempunyai lepasan sekolah tinggi 93 peratus berbanding dengan 78 peratus di Kanada dan 75 peratus di Amerika Syarikat. Dua dalam tiga orang pelajar akan meneruskan pelajaran mereka ke peringkat kolej.

Apakah faktor yang menyebabkan pelajar Finland begitu berjaya?  Berdasarkan graf yang dibekalkan oleh Allison Morris, ialah:

  • Pelajar berinteraksi secara kerap dengan guru.  Bilangan pelajar di Finland ialah 600,000 orang, dengan nisbah 1:12 (seorang guru dengan 12 orang pelajar), manakala di New York City, jumlah pelajar hampir 1.1 juta, dengan nisbah 1:24. 
  • Ujian terpiawai adalah minimum.  Pelajar Finland perlu mengambil ujian terpiawai apabila mereka berumur 16 tahun.  Sebaliknya, di Amerika Syarikat, pelajar New York memasuki sekolah tinggi, mereka dikehendaki mengambil 10 peperiksaan terpiawai.
  • Di Finland, kanak-kanak mempunyai banyak masa untuk hidup sebagai kanak-kanak. Purata pemegang gred kelima Amerika Syarikat mempunyai 50 minit untuk kerja rumah setiap hari, manakala pelajar Finland jarang-jarang dikehendaki kerja rumah sehingga mereka meningkat remaja.
  • Yang paling penting, Finland tahu bahawa guru yang baik adalah penting.

Bagi anda yang berminat melihat grafik yang dibekalkan oleh  Allison Morris, di sini.

(Nota:  Saya ingin merakamkan penghargaan yang setinggi-tingginya kepada Allison Morris yang bukan sahaja melihat tulisan saya, tetapi juga kerana kesudian beliau berkongsi pengetahuan dengan membekalkan graf yang penting ini.)


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...