Artikel Popular

Tuesday, January 22, 2013

Petanda Pilihan Raya Kelihatan dalam Pasaran Saham

SELASA, 22  Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Walaupun bukan "Isnin hitam," pasaran saham Malaysia pada 21 Januari, jatuh teruk, dengan FBM KLCI jatuh 40.81 mata kepada 1635.63 mata selepas sepanjang hari berlegar-legar antara 1630.99 mata dengan 1676.36 mata.  Dua puluh kaunter utama menjunam daripada Hong Leong Finance Group yang paling jatuh, iaitu 62 sen kepada Astro dan Genting Malaysia (GEM), masing-masing jatuh 10 sen, manakala Felda Global Ventures (FGV) yang mendapat perhatian politik, jatuh 15 sen kepada RM4.42, menghampiri harga tawaran awam permulaan (IPO).

Pastinya, sukar untuk dikaitkan kejatuhan teruk ini dengan pasaran saham serantau kerana beberapa pasaran, seperti Singapura, Shanghai, dan Sydney meningkat, manakala Hong Kong, dan Seoul jatuh.  Di peringkat antarabangsa, London dan New York meningkat.

Saham Malaysia yang jatuh kepada yang terendah dalam masa enam minggu, menurut analisis Gan Yen Kuan dalam Bloomberg, sebagai mengambil berat terhadap pilihan raya yang menyebabkan ekuiti lebih tidak stabil  berbanding penanda aras indeks pasaran sedang muncul untuk kali pertama dalam masa hampir lima tahun.  

Ringgit juga lemah, hujah Gan Yen Kuan, yang turut memetik Alan Richardson, pengurus dana yang beribu pejabat di Singapura bahawa "wujud ketidakpastian, sama ada parti yang memerintah mampu sekurang-kurangnya mengekalkan majoriti yang sedia ada."  Dalam pada itu, menurut Yen Kuan, masa semakin suntuk untuk Perdana Menteri Najib Razak yang mesti membubarkan Parlimen pada 28 April, sedangkan kepopularan beliau jatuh pada tahap terendah dalam masa 16 bulan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...