Artikel Popular

Saturday, January 26, 2013

Britain Terbenam dalam Kemelesetan Curam Ganda Tiga

SABTU, 26 Januari 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Seperti yang dijangkakan, Britain terus terjebak dalam kemelesetan apabila Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) jatuh,  menurut Pejabat Perangkaan Negara, yang dipetik oleh The Guardian dan The Huffington Post, tetapi kejatuhan 0.3 peratus untuk suku keempat tahun 2012, di luar jangkaan sama sekali. 

Angka KDNK terbaharu itu, jelas bahawa ekonomi strategi yang diperkenalkan gagal, hujah Larry Elliott, "orang ramai tahu. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) tahu.  Agensi penarafan kredit tahu. Nick Clegg tahu.  Bahkan, George Osborne tahu, meskipun beliau seakan-akan enggan mengaku. 

IMF terang-terang memberitahu kerajaan Canselor Osborne bahawa langkah jimat-cermat yang dilaksanakan gagal, dan masanya sudah tiba untuk memikirkan pelan B. Datuk Bandar London, Boris Johnson dilaporkan turut mengkritik jimat-cermat yang diperkenalkan oleh Osborne dan menggesa beliau menghentikannya.  Sementara The Guardian menegaskan  kemelesetan terbaharu adalah berpunca daripada Osborne, seperti yang dapat dilihat daripada judul editorialnya, "Osborne's depression."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...