Artikel Popular

Wednesday, October 26, 2011

Zon Euro Semakin Kelam

RABU,  26  Oktober 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Harapan untuk menyelamatkan zon euro yang bergelut dengan krisis hutang   semakin tipis berikutan kegagalan perbincangan kerana Canselor Angela Merkel menolak urus janji pelan penyelamat.  Berikutan kebuntuan itu, dilaporkan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) bercadang untuk campur tangan, satu langkah yang membawa para pembayar cukai British perlu tanggung untuk menyokong zon mata wang tunggal itu.  Kebuntuan itu juga menyebabkan pasaran London, Paris, dan New York menjunam.  

Harapan bahawa sidang kemuncak di Brussels pada hari ini akan menghasilkan "tawar- menawar hebat," ulas The Guardian yang akhir dapat menyelesaikan krisis hutang kedaulatan yang berlaku selama 18 bulan, suram dengan pantas kerana perbincangan yang dirancangkan pada pagi Rabu dibatalkan.

Dengan kebuntuan  itu, menurut The New York Times, Eropah menghadapi halangan baru dalam krisis yang berkait dengan hutang, sementara Perdana Menteri Silvio Berlusconi  menghadapi tentangan dalam kerajaannya  terhadap perubahan besar yang dituntut oleh Eropah.  Pada minggun ini, menurut akhbar itu, satu lagi kedukaan, iaitu persetujuan tentang rancangan umum, tetapi tanpa banyak spesifik, dan kemungkinan tanpa "dinding wang" yang banyak untuk melindungi Italy dan Sepanyol yang mudah terjejas yang pasaran tuntutkan.

Para pemimpin, menurut The Washington Post, berasa kecewa pada hari Selasa semalam terhadap usaha mereka untuk merangka respons terhadap krisis hutang yang melanda benua itu sehari sebelum tarikh akhir yang dibebankan pada diri sendiri, manakala kebuntuan politik di Italy berhubung dengan langkah jimat-cermat mengelamkan lagi harapan untuk penyelesaian segera.  "Eropah terpaksa bergelut ke arah pelan penyelamat kewangan."  

Sementara editorial akhbar itu hari ini,  yang memerhatikan pertelagahan antara para pemimpin Eropah, mengingatkan bahawa pelan penyelamat Eropah tidak akan berjaya tanpa pertumbuhan. "Untuk beberapa banyak tahun, kadar pertumbuhan Eropah ketinggalan jika dibandingkan dengan Amerika Syarikat dan pasaran sedang muncul, memaksa benua itu lebih banyak meminjam untuk mengekalkan taraf hidup."


Eropah kini terkial-kial mencari pemimpin yang mampu menyelamatkan benua itu, daripada Angela Merkel kepada Nicolas Sarkozy.  Dalam keluaran terbaharu Time, Michael Schuman yang menulis "The Japan Syndrome" mengingatkan  Amerika Syarikat dan Eropah belajar daripada pengalaman Jepun sejak 20 tahun lalu, pertamanya, enggan mengakui bahawa sistem ekonomi telah gagal.  "Masalah ekonomi ialah struktur dan bukan hanya berkitar."

Pengajaran yang paling penting daripada Jepun,  tulis Schuman, ialah  bahaya besar berlengah-lengah.  Oleh sebab ahli politik Jepun melepaskan satu demi satu peluang untuk mengubah laluan negara itu, maka masalah semakin teruk, manakala opsyen untuk para penggubal dasar untuk menyelesaikannya semakin kecil."  Tambah beliau, "siling hutang baru-baru ini yang gagal sama sekali di Amerika Syarikat dan tawar-menawar yang berterusan di zon euro berhubung dengan krisis Greece menunjukkan Barat, sebagaimana Jepun, menyepak tin kosong di atas jalan."

Schuman mengingatkan bahawa "apa yang Jepun mengajar Barat ialah pentingnya keazaman politik.  Tanpa keazaman politik, nescaya Barat akan mengalami nasib seperti Jepun."  Meskipun bergelut krisis dengan begitu lama, Eropah masih belum memperlihatkan keazaman politik untuk membawa  zon euro keluar daripada kancah yang semakin dalam lagi teruk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...