Artikel Popular

Thursday, April 26, 2012

UK Terbenam ke dalam Kemelesetan Curam Berganda

KHAMIS, 26 April 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Muktamad.  Angka pertumbuhan terbaharu menunjukkan Britain  mengalami kemelesetan curam berganda pertama sejak tahun 1975, mengesahkan beberapa jangkaan sebelum ini. Berita bahawa ekonomi menguncup sebanyak 0.2 peratus dalama tiga bulan pertama tahun 2012, memeranjatkan City, yang yakin bahawa United Kingdom (UK) dapat mengelakkan dua suku tahun kejatuhan output, menurut takrif teknikal kemelesetan.  Kembali kepada kemelesetan begitu cepat selepas kemelesetan lalu berakhir pada 2009, menjadikannya "curam berganda."  Negara itu dikatakan terbenam ke dalam kemelesetan terpanjang dalam tempoh 100 tahun, dan menghadapi "tahun yang hilang."

Berikutan kemelesetan tersebut, George Osborne dianggap sebagai canselor kamikaze, dan "sejarah tidak akan memaafkan beliau." Apabila terjebak dalam kemelesetan curam berganda, Osborne terus menjadi sasaran kritikan. Angka semalam tidak memeranjatkan sama sekali bagi kebanyakan orang yang memberikan amaran berbulan-bulan bahawa kemelesetan curam berganda datang, hujah David Blanchflower dalam The Independent.  "Saya memberikan amaran pada 24 Jun 2010 bahawa belanjawan jimat-cermat George Osborne 'membunuh pemulihan sejak lahir lagi.'  Saya menegaskan bahawa 'saya  yakin bahawa akibat belanjawan semborono, UK akan menerima padah kemelesetan curam berganda.'  Bukannya  Canselor Osborne tidak diberitahu, tetapi beliau tidak mempedulikan amaran oleh Robert Skidelsky, Paul Krugman, Martin Wolf, Ed Balls, dan lain-lain lagi dan bahkan kami dituduh 'penafi defisit.'  Keynes akhir terbukti betul." 

Osborne juga dihadapkan persoalan, di manakan pelan B beliau?  Pada detik yang para pengundi hilang kepercayan terhadap kemampuan George Osborne mengurus ekonomi, tulis  George Eaton dalam New Statesman, "data mengesahkan bahawa mereka betul untuk bertindak demikian.  Ed Balls yang memberikan amaran risiko kemelesetan curam berganda sebelum mana-mana ahli politik kanan lain, disangkalkan sama sekali."

Adakah menjadi hal  bahawa Britain terjebak semula ke dalam  kemelesetan?  Jeremy Warner yang menulis dalam The Telegraph, mencadangkan supaya "Osborne mesti tidak mempedulikan kemelesetan curam berganda" dan dikatakan bahawa mungkin tidak mendalamkan  lagi kemelesetan.   Namun, merentas Atlantik, kemelesetan curam berganda itu dikhuatiri berjangkit ke Amerika Syarikat, seperti yang diperingatkan oleh Robert Reich. 

Beberapa hari kebelakangan ini menyaksikan jimat-cermat menerkam mangsanya, baik dari segi ekonomi mahupun politik.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...