Artikel Popular

Wednesday, April 25, 2012

Rakyat Afrika Gemar SMS

RABU, 25 April 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Afrika biasanya dibayangkan atau ditanggapi dengan pelbagai keburukan, seperti kebuluran, kemiskinan, kemunduran, wabak penyakit, negara yang gagal, dan sebagainya. Hanya dalam satu atau dua tahun kebelakangan ini, benua itu mengalami pertumbuhan yang agak pesat. 

Namun, carta harian The Economist memaklumkan bahawa rakyat Afrika paling kerap meggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS). Afrika ialah benua yang "wang mobil," iaitu urus niaga monetari pada telefon mobil setakat ini, paling maju.  

Memetik kajian baru tentang kegemaran kewangan oleh Gates Foundation, Bank Dunia, dn Gallup, di 20 buah negara, lebih 10 peratus orang dewa menyatakan bahawa mereka menggunakan wang mobil pada pada masa tertentu dalam 12 bulan yang lalu.  Daripada jumlah negara itu, 15 buah negara adalah di Afrika.  Di kebanyakan bahagian, telefon mobil merupakan pengganti bank tradisional, yang membolehkan orang ramai yang tinggal berbatu-batu jauhnya dari cawangan bank atau ATM menggunakan perkhidmatan kewangan. Hal in, terutamanya penting di negara, seperti Somalia yang ketiadaan kerajaan yang berfungsi, tetapi 34 peratus orang dewasa menggunakan wang mobil (selalunya untuk menerima kiriman wang daripada anggota keluarga di luar negara). 

Akan tetapi, ada kalanya, perbankan mobil kelihatan bergerak seiringan dengan penyebaran perbankan tradisional.  Di Kenya, yang memeranjatkan apabila 68 peratus orang dewasa menggunakan wang mobil (setakat ini, kadar tertinggi di dunia), separuh juga mempunyai akaun bank berasaskan kertas.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...