Artikel Popular

Sunday, April 29, 2012

Hartawan Pakaian Dalam

AHAD, 29 April 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Melihat senarai nama dalam "The 100 Most Influential People in the World" Time keluaran 30 April, sesetengahnya tidak memeranjatkan kerana nama itu tidak asing bagi kita semua; antaranya Presiden Barack Obama, Hillary Clinton, Christine Lagarde, Warren Buffett, Benjamin Netanyahu, dan Mitt Romney.  

Dalam senarai yang panjang itu, turut tergolong Rihanna, Lionel Messi,  Adele, Raphael Saadiq,  dan Salman Khan (bukan pelakon Bollywood, tetapi tutor bertaraf dunia untuk zaman digital, dengan makalah yang ditulis Bill Gates).  Tidak ketinggalan nama dari Dunia Arab, seperti Samira Ibrahim, Manal al-Sharif, dan Rached Ghannouchi.

Namun, yang menarik perhatian saya ketika meneliti satu demi satu nama yang disenaraikan ialah Sara Blakely, 41 tahun, pernah menghiasai kulit depan Forbes,  hartawan pakaian dalam,  Spanx.   Meskipun bersikap terlalu negatif (naysayer), dengan hanya bermodal AS$5000 dan idea hebat, beliau "membuktikan bahawa anda tidak memerlukan MBA untuk mengetahui apakah wanita mahu dan apakah pasaran mahu."

Perniagaan Sara Blakely  berkembang dengan cukup pantas, kini menawarkan 200 produk di 40 buah negara. Beliau kini memperkenalkan Spanx untuk lelaki, dengan nama ringkas Manx atau Mirdles.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...