Artikel Popular

Wednesday, April 25, 2012

Kota Pasaran Sedang Muncul

RABU, 25 April 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Lagi kisah kota, dan nampaknya kisah ini belum kering. Di sebalik kepadatan penduduk,  kesesakan lalu-lintas, pencemaran udara, dan hidup condong ke arah kebendaan,  kota tetap menjadi idaman kebanyakan orang untuk menjadi warganya. 

Seperti yang ditunjukkan oleh carta harian The Economist, kira-kira 52 peratus penduduk dunia kini tinggal di kawasan bandar; pada tahun 2025, jumlah mereka sepatutnya meningkat kepada 58 peratus.  Hampir semua pertumbuhan penduduk ini berlaku dalam ekonomi pasaran sedang muncul, terutamanya Asia kerana golongan perantau dari kawasan desa berpindah ke kota untuk mencari pekerjaan. 

Kini, penduduk bandar pasaran sedang muncul ini, mewakili lebih 60 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dunia.  Dalam tempoh 15 tahun lalu, penduduk Delhi berkembang sebanyak 10 juta orang; jumlah ini akan menambah enam juta lagi (sama dengan Miami) dalam tempoh 15 tahun akan datang.  Keadaan ini membebankan lagi infrastruktur kota, meningkatkan pengguna pengangkutan, memburukkan lagi kekurangan air, dan menerukkan lagi kekurangan bekalan elektrik.  Dijangkakan sepanjang dua dekad akan datang, kawasan bandar dalam ekonomi sedang muncul akan mewakili kira-kira dua pertiga perbelanjaan infrastruktur di seluruh dunia. Kebanyakan perbelanjaan adalah untuk membina rumah.  China dan India bersama-sama akan menambah 16 trilion meter persegi perumahan sepanjang tempoh ini, untuk menampung setengah juta penduduk tambahan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...