Artikel Popular

Wednesday, April 25, 2012

Kota dengan Aneka Cerita

RABU, 25 April 2012
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH




Natalia Antonova menulis dalam The Guardian, mengalu-alukan kehadiran pelawat  ke Kiev, iaitu kota wanita jelita dan industri seks yang menjadi maju. Hakikatnya, Kiev mungkin mempunyai beberapa wanita paling jelita di dunia, dan mereka mewakili semua peringkat masyarakat. 

Berita hebat, jelas Natalia, ialah Kiev, kota kelahirannya, menduduki tangga pertama dalam penarafan Traveler's Digest sebagai kota dengan wanita yang paling jelita di dunia.  Kota-kota lain yang turut tersenarai ialah Stockholm, New York City, Buenos Aires, dan Varna.

Traveler's Digest juga memberikan penarafan kepada kota dengan lelaki paling tampan di dunia.  Mendahului senarai lima teratas ialah Stockholm, New York City, Amsterdam, Lisbon, dan Buenos Aires.  Jelas bahawa Stockholm, New York City, dan Buenos Aires, bukan sahaja mempunyai wanita paling jelita di dunia, tetapi juga lelaki paling tampan.  Kota-kota lain yang turut tersenarai ialah Sydney, Madrid, Berlin, Milan, dan Tel Aviv. 

Dalam penarafan terbaharunya, Traveler's Digest mengemukakan 10 buah kota dengan hiburan malam terbaik di dunia.  Menduduki senarai teratas ialah Bangkok, diikuti oleh Rio De Janeiro, Miami, Barcelona, Amsterdam, Tel Aviv, Mykonos dan Ios, New York City, Turkish Riviera, dan Singapura. 

Sementara itu, Time pula menyenaraikan 100 buah tempat yang paling berpengaruh dalam sejarah, yang juga terdiri daripada beberapa buah kota, antaranya New York City, Dublin, Athens, Istanbul, Makkah, dan Damsyik.  

Memberi kota dengan  penarafan, sebenarnya menjadi daya tarikan kepada para pelancong. Bagaimana dengan penarafan beberapa kota di Malaysia, seperti Kuala Lumpur, George Town, Ipoh, Melaka, dan sebagainya?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...