Artikel Popular

Monday, June 24, 2013

Pusat Beli-belah dan Percetakan Terus Wujud

ISNIN,  24 Jun 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Kajian Pew Research Center, seperti yang dipetik oleh Jordan Weissmann dalam The Atlantic, menunjukkan orang ramai di  Amerika Syarikat masih mengutamakan beli-belah batu-bata dan lepa (brick and mortar), meskipun wujud Internet komersial kira-kira dua dekad lalu.

Meskipun mereka  membeli-belah dalam talian, mereka masih mengutamakan kedai, iaitu 78 peratus wanita dan 75 peratus lelaki, berbanding dengan dalam talian, yang masing-masingnya ialah 17 peratus dan 19 peratus.

Sementara itu,  Matthew O'Brien, juga dalam The Atlantic, berhujah bahawa kematian percetakan dibesar-besarkan. Meskipun di Amerika Syarikat, lahir generasi sentuhan skrin, seperti yang dapat dilihat dalam rencana utama majalah itu, ibu bapa berpendapat membaca buku bercetak sangat penting (81 peratus) untuk anak-anak mereka.  Dengan kata lain, mereka masih bergantung pada buku bercetak berbanding dengan e-buku. 

Sama ada membaca buku bercetak, ataupun e-buku, pembacaan akan menjadikan seseorang lebih insan, seperti yang dibahaskan oleh Karen Swallow Prior, baru-baru ini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...