Artikel Popular

Monday, June 24, 2013

Pemusnahan Kreatif: Berakhirnya Telegram

ISNIN,  24  Jun 2013
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH




Inovasi atau rekaan baru teknologi, boleh menyebabkan sesuatu barang atau perkhidmatan, dan bahkan sesebuah organisasi, terpaksa hilang daya saing, dan seterusnya lenyap daripada pasaran.  Antara contoh yang terbaharu ialah Kodak yang suatu masa menjadi sentiasa di bibir kebanyakan isi rumah. Di  Amerika Syarikat misalnya, perkhidmatan pos, terpaksa bergelut kelangsungannya dan terpaksa bergantung pada ihsan Kongres untuk "talian hayat."

Di India, telegram, perkhidmatan yang popular pada suatu ketika dahulu, sebelum kemunculan Internet dan telefon bimbit,  dilaporkan akan berakhir pada bulan depan. Pada 14 Julai ini, ialah hari terakhir selama 160 tahun selepas Samuel Morse menghantar telegram pertama di Amerika Syarikat pada tahun 1844.  

Bharat Sanchar Nigam Limited, menurut The Christian Science Monitor, menanggung kerugian lebih AS$23 juta setahun untuk mengendalikan perkhidmatan telegraf.  Hanya kira-kira 5000 telegram dikirimkan sehari di India, negara yang mempunyai 1.24 bilion orang penduduk. Kira-kira 65 peratus telegram di negara itu dikirimkan oleh kerajaan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...