Artikel Popular

Friday, June 21, 2013

Keganasan Terhadap Wanita Dilakukan oleh Pasangan Mereka

JUMAAT, 21  Jun 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Lebih sebulan lalu, The Wall Street Journal, mendedahkan pelbagai keganasan yang dilakukan terhadap wanita di India, misalnya dari segi fizikal dan seksual, sesetengahnya dilakukan oleh suami atau saudara-mara mereka sendiri. Di negara itu, rogolkan dilaporkan berlaku secara berleluasa, seperti yang dinyatakan oleh Dilip D'Souza, "krisis rogol melemahkan India."

Walau bagaimanapun, keganasan terhadap wanita bukannya terbatas di India semata-mata, pastinya berlaku di tempat lain di dunia ini. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), yang dipetik oleh al-Jazeera dan NBC News,  antaranya, lebih satu pertiga wanita di seluruh mengalami keganasan fizikal atau seksual.  Kajian WHO itu menunjukkan 30 peratus wanita di dunia didera oleh pasangan mereka sendiri.

Statistik   yang mengejutkan menyalahkan tabu atau pantang larang yang mencegah mangsa daripada tampil untuk memberitahu, kegagalan sistem perubatan dan keadilan, dan norma yang bermakna lelaki dan wanita mungkin menganggap keganasan sebagai boleh diterima.  Data yang melibatkan 81 buah negara itu menunjukkan bahawa skala penganiayaan adalah tinggi di Asia, dengan Bangladesh, Timor Timur, India, Myanmar, Sri Lanka, dan Thailand menunjukkan 37.7 peratus wanita terlibat.  Timur Tengah menduduki tempat kedua, iaitu 37 peratus, disusuli oleh Afrika Sub-Sahara 36.6 peratus.

Purata 23.2 peratusan golongan yang terlibat dalam kumpulan negara berpendapatan tinggi, termasuk Amerika Utara, Kesatuan Eropah, Jepun, Korea Selatan, Australia, dan New Zealand.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...