Artikel Popular

Friday, June 21, 2013

Pasaran Saham Global Lintang-pukang

JUMAAT, 21  Jun 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Laporan media hari ini tertumpu pada kejatuhan teruk  Purata Perindustrian Dow Jones (Dow) pada 20 Jun, iaitu 353.87 mata (2.3 peratus), kepada 14,758.32.  Kejatuhan ini merupakan kemerosotan peratusan sehari terbesa sejak 7 November 2012.  Kejatuhan teruk Wall Street ini, seperti yang dilaporkan, berpunca daripada pengumuman Pengerusi Rizab Persekutuan +Ben Bernanke  yang membayangkan rangsangan ekonomi yang dilaksanakan di Amerika Syarikat sejak tahun 2008, akan dihentikan.

Selain kejatuhan Dow,  pasaran saham global, juga mengalami nasib sama, memberikan tindak balas negatif terhadap pengumuman Bernanke itu.  Daniel Gross yang menulis dalam The Daily Beast, menggesa supaya semua pihak menghentikan daripada memberikan reaksi berlebihan terhadap pengumuman tersebut.

Bloomberg, melalui The Editors, mempunyai pandangan yang berlainan, dengan mengungkapkan, "Bernanke bersin, dunia  demam selsema."  Ungkapan ini selalunya dikaitkan dengan Amerika Syarikat, ekonomi terbesar dunia, maksudnya jatuh bangun, pasang surut ekonomi global amat bergantung pada negara itu.  

Namun, sejak berlakunya krisis kewangan yang masuk tahun kelima jika diambil kira tarikh keruntuhan Lehman Brothers pada September 2008, negara kecil, seperti Greece, Dubai, dan yang terbaharu Cyprus, bahkan  wabak selsema babi (H1N1) yang berlaku pada tahun 2009, mampu mengharubirukan pasaran global.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...