Artikel Popular

Thursday, June 27, 2013

Akhbar: Kemerosotan Pengedaran, Keterhakisan Kepercayaan

KHAMIS,  27  Jun 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Carta harian The Economist menunjukkan sebagaimana matahari, pengedaran akhbar juga meningkat di Timur jika dibandingkan dengan di Barat.   Carta tersebut memetik laporan The World Press tentang pengedaran dan hasil akhbar di lebih 70 buah negara, menunjukkan pengedaran jatuh secara sederhana daripada 537 juta pada tahun 2008 kepada 530 juta pada tahun 2012.  

Sementara pengedaran dan hasil akhbar di Amerika Syarikat dan Eropah Barat muram, di Timur, pengedaran akhbar meningkat sebanyak 10 peratus, dengan 114.5 juta akhbar harian, China mengatasi India untuk muncul sebagai pasaran akhbar dunia yang terbesar.

Amerika, menurut laporan itu lagi, sejak tahun 2008, pengedaran jatuh 15 peratus kepada 41 juta dan hasil periklanan merosot 42 peratus.  Di negara itu juga, menurut tinjauan baru Gallup, seperti yang dilaporkan oleh +US News & World Report, majoriti penduduk tidak mempercayai berita akhbar dan televisyen. 

Peratusan rakyat Amerika berkata mereka mempunyai  "a great deal" atau "quite a lot" yakin pada akhbar jatuh kepada 23 peratus tahun, daripada 25 peratus tahun lalu.  Kepercayaan rakyat negara itu pada akhbar mencapai puncak 51 peratus pada tahun 1979, dan rendah 22 peratus pada tahun 2008.  

Walau bagaimanapun, bukan akhbar, bahkan berita  televisyen juga merosot dari segi kepercayaan rakyat Amerika, iaitu sama dengan akbar pada tahun ini, iaitu pada 23 peratus, tetapi meningkat sedikit jika dibandingkan dengan tahun lalu, yang paling rendah, iaitu 21 peratus. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...