Artikel Popular

Thursday, May 9, 2013

Pilihan Raya Tahun 2012: Kadar Pengundi Kulit Hitam Keluar Mengundi Lebih Tinggi

KHAMIS, 9 Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Golongan pengundi minoriti yang terdiri daripada Latino,  orang Asia, dan pastinya orang kulit hitam,  menyumbang kemenangan Presiden +Barack Obama dalam Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat tahun 2012.  Bahkan semasa kempen berlangsung, pencabar beliau, +Mitt Romney dijangkakan menerima jumlah yang sedikit, disebut sifar daripada kalangan pengundi kulit hitam.

Mencipta sejarah, seperti yang dilaporkan dalam +The Huffington Post, dan The Washington Post, kadar pengundi kulit hitam yang keluar mengundi lebih tinggi jika dibandingkan dengan pengundi kulit putih pada tahun lalu, melonjatkan kemenangan Barack Obama.  Meskipun jumlah penduduk meningkat, bilangan pengundi kulit putih merosot untuk kali pertama sejak tahun 1996.

Pengundi kulit hitam hanya kaum atau kumpulan etnik yang menunjukkan peningkatan jumlah yang keluar mengundi pada November lalu, yang paling ketara di bahagian Tengah Barat dan Selatan Amerika Syarikat.  

Secara keseluruhan, kira-kira 66.2 peratus pengundi kulit hitam yang layak keluar mengundi pada tahun 2012, meningkat daripada 64.7 peratus pada tahun 2008, berbanding dengan orang kulit putih bukan Hispanic, yang keluar mengundi 64.1 peratus, jatuh daripada 66.1 peratus empat sebelum ini.  Sementara Latino merosot sedikit, daripada 49.9 peratus pada tahun 2008 kepada 48 peratus, manakala orang Asia-Amerika, pada asasnya, tidak berubah, iaitu 47 peratus.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...