Artikel Popular

Tuesday, May 21, 2013

Gallup Cuba Kaji Kaedah

SELASA,  21  Mei 2013
Oleh:   ZULKIFLI   SALLEH


Pada musim pilihan raya, terutamanya di negara maju, seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom, maka organisasi yang terlibat dalam tinjauan pendapat berlumba-lumba menjalankan tinjauan dan menyatakan dapatan tinjauan itu.  Hal seperti ini juga berlaku di Malaysia baru-baru ini apabila beberapa pihak menyatakan dapatan tinjauan masing-masing.  

Di  Amerika Syarikat misalnya, tinjauan dijalankan oleh pihak yang Parti Demokratik atau Republikan, atau berkecuali,  dan dijalankan, sama ada di peringkat negeri ataupun nasional.  Walau bagaimanapun, dalam pilihan raya Presiden pada tahun lalu, tinjauan pendapat mula dibayangi oleh model peramalan yang diperkenalkan oleh  Nate Silver dan Sam Wang terutamanya. 

Meskipun pilihan raya telah lama berlalu dan genap 100 hari Presiden +Barack Obama menjadi Presiden untuk penggal kedua, perbincangan tentang pilihan raya itu masih belum reda, antaranya tentang Super PAC dan skandal yang melibatkan Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri  (IRS) yang menyasarkan Tea Party dan puak konservatif. 

Pastinya, yang tidak kurang menarik ialah pengumuman oleh  Gallup untuk mengkaji semula kaedah tinjauan pendapat yang digunakan dalam pilihan raya Presiden lalu setelah dikritik oleh pelbagai pihak.  Dalam pilihan raya tersebut, Gallup secara konsisten menyatakan calon Republikan, +Mitt Romney mendahului Obama, sedangkan telah diketahui umum bahawa keadaan adalah sebaliknya.  Ralat atau kesilapan yang berlaku dikatakan berpunca daripada pengkaedahan dan persampelan.

Tidak lama selepas pilihan raya, Ketua Editor Gallup, Frank Newport berjanji untuk menjalankan kajian dalam dari segi pengkaedahan tinjauan melalui telefon.  Seperti yang dijanjikan, baru-baru ini Newport mengkaji jenis kajian yang dijalankan terhadap isu, termasuk merangka sampel, menembual pengundi, dan bagaimana memberikan wajaran kepada data, dan memilih kemungkinan pengundi.  Pihak Gallup juga berjanji memaklumkan hasil kajian itu kepada orang ramai. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...