Artikel Popular

Friday, May 24, 2013

Orang Perancis Lindungi Bahasa Mereka

JUMAAT, 24 Mei 2013
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH



Ada dua tulisan menarik yang diterbitkan dalam +The Guardian tentang Perancis. Pertama, cadangan Kenneth Rogoff supaya Perancis memainkan peranan utama untuk krisis yang berpanjangan yang melanda zon euro.  Dengan cadangan itu, bermakna bukan lagi Jerman untuk diberikan harapan yang tinggi untuk memikul tanggungjawab menyelesaikan krisis yang semakin hari semakin teruk. Jerman, menurut Jim O'Neill, akhirnya menguasai Eropah sejak bertahun-tahun kelihatan terhegeh-hegeh untuk menyelesaikan krisis zon euro, sehingga mencetuskan keberangan +George Soros, yang  baru-baru ini menggesakan negara itu meninggalkan zon mata wang bersama itu. 

Satu lagi tulisan tentang orang Perancis melindungi bahasa mereka, seperti yang dibahaskan oleh Andrew Gallix, seperti orang British melindungi mata wang mereka. Jati diri Perancis, tegas Gallix, sejak sekian lama terikat pada bahasanya, lebih besar kemungkinannya jika dibandingkan dengan tempat lain.  Beliau juga memetik ucapan Presiden D Gaulle di Quebece pada tahun 1967, yang penuh semangat tentang wilayah berbahasa Perancis itu dan negara Perancis secara keseluruhan.  

Namun,  sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kelonggaran diberikan kepada universiti di Perancis mengajar beberapa kursus tertentu dalam bahasa Inggeris yang antara tujuannya adalah untuk menarik pelajar asing, antaranya dari Brazil dan China.  Walau bagaimanapun, kelonggaran itu mencetuskan kontroversi.

Pada akhir tulisannya, Gallix memetik Roland Barthes yang pernah  menjelaskan bahawa bahasa pada hakikatnya, "fasis," bukan kerana bahasa melakukan penapisan, tetapi kerana bahasa memaksa kita supaya berfikir dan berkata perkara tertentu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...