Artikel Popular

Wednesday, May 15, 2013

Apabila Selebriti Menulis

RABU, 15 Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Dalam sehari dua ini, kebanyakan media di Amerika Syarikat memberikan tumpuan terhadap tulisan +Angelina Jolie yang diterbitkan dalam +The New York Times.  Dalam ruangan "Op-Ed Contributor" tentang pilihan perubatan beliau yang menurut anggaran doktornya beliau mempunyai 87 peratus risiko kanser buah dada dan 50 peratus risiko kanser ovari.

"Saya selalu diberitahu jangan risau," tulis  Angelina Jolie, "tetapi hakikatnya saya membawa gen 'silap,' iaitu BRCA1, yang semakin meningkat dengan ketara risiko saya menghidap kanser buah dada  dan kanser ovari."  

Tulis Angelina lagi, "sebaik-baik sahaja saya tahu inilah hakikat saya, saya membuat keputusan untuk proaktif dan untuk meminimumkan risiko, seberapa yang saya mampu.  Saya membuat keputusan untuk mastektomi berganda pencegahan.  Saya bermula dengan buah dada saya, kerana risiko saya menghidap kanser buah dada adalah tinggi berbanding dengan kanser ovari, dan pembedahan lebih kompleks."  

Pendedahan Angelina Jolie itu mendapat perhatian media utama di Amerika Syarikat, dan merentas Atlantik,  memberikan liputan atau ulasan, seperti NBC News,  The Atlantic Wire, Reuters, Business Insider, Salon, New York Post, Bloomberg, The Daily Beast, The Atlantic, Slate, dan The Guardian

Angelina, menurut BBC, menangis apabila beliau mendapat tahu bahawa beliau mempunyai risiko yang tinggi menghidap kanser buah dada.  Walaupun kehilangan "mahkota" kebanggaannya, beliau dipetik berkata,  "tidak berasa apa-apa kekurangan wanita."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...