Artikel Popular

Saturday, May 4, 2013

Benarkah Tidak Wujud Kebebasan Agama di Malaysia?

SABTU, 4 Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Kita sering, lebih-lebih lagi pada musim pilihan raya bahawa di Malaysia tidak wujud kebebasan bersuara, kebebasan akhbar, dan kebebasan agama.  

Dari segi kebebasan akhbar, laporan terbaharu menunjukkan Malaysia menduduki tangga ke-146.  Walau bagaimanapun, untuk bersifat lebih objektif, alasannya ialah kerajaan Malaysia menyekat kebebasan untuk mengadakan tunjuk perasaan, kebebasan mengadakan perhimpunan secara aman, dan bertindak keras terhadap penulis blog.  

Hanya yang tidak dibangkitkan ialah banyaknya tindakan sivil terhadap akhbar yang dilakukan oleh sebilangan ahli politik; juga tidak disentuh ialah saman ahli politik terhadap penulis blog.  Turut dinyatakan alasannya bahawa kerajaan mendiskriminasikan dan tidak mengiktiraf golongan gay dan lesbian,  dan tindakan kerajaan menahan dan kemudian menghantar pulang Hamza Kashgari yang dikehendaki oleh kerajaan Arab Saudi kerana menghina Nabi Muhammad S.A.W. Tanpa dua alasan ini, mungkin kedudukan Malaysia dari segi kebebasan akhbar adalah lebih baik.

Dari segi kebebasan agama, benarkah tidak wujud kebebasan di negara ini?  Laporan terbaharu yang dikeluarkan oleh U.S.  Commission on International Religious Freedom, menunjukkan pencabulan yang berleluasa beberapa buah negara di dunia terhadap kebebasan agama.  Dalam kalangan negara tersebut adalah banyak kerajaan Asia dan Timur Tengah, meskipun beberapa buah negara Eropah juga termasuk.

Laporan itu mengkategorikan tahap 1 untuk negara yang secara tipikal dipetik kerana kerajaan menganjurkan atau melakukan diskriminasi agama, tahap 2 ialah negara yang dipetik kerana kurang sistemik, tetapi masih melakukan pencabulan serius, atau kerana secara sistemik enggan menambahbaikkan kebebasan agama, dan kategori ketiga melibatkan negara yang "diperhatikan."

Untuk ketiga-tiga kategori tersebut, Malaysia tidak tergolong.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...