Artikel Popular

Sunday, May 26, 2013

Jimat-cermat Lawan Pertumbuhan

AHAD, 26  Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Debat tentang jimat-cermat, iaitu langkah yang diamalkan oleh banyak negara Eropah, masih belum reda, bahkan semakin hangat, apabila zon euro terus terbenam dalam kemelesetan, manakala di sesetengah negara zon itu, pengangguran tinggi.   Lebih-lebih lagi dengan penerbitan kertas oleh Carmen Reinhart  dan Kenneth Rogoff yang mencetuskan kontroversi. Tatkala ekonomi Eropah  masih muram,  ekonomi Jepun akibat peningkatan perbelanjaan kerajaan telah pulih, melalui pelan induk Abe

Paul Krugman  melalui kolumnya dalam The New York Times mengulas perdebatan dasar antara Keynesian dengan pendukung fahaman jimat-cermat, antara golongan yang memperjuangkan pertumbuhan dengan yang ingin memotong perbelanjaan segera.

Tatkala banyak negara Eropah terus taasub pada jimat-cermat, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF),  menggesa United Kingdom, yang juga melaksanakan jimat-cermat, merangsang pertumbuhan.  Negara itu, menurut IMF, masih jauh daripada pemulihan.

Pertembungan antara Keynesia dengan pendukung fahaman jimat-cermat, seperti yang dibahaskan oleh Krugman, boleh dianggap sebagai jimat-cermat lawan pertumbuhan - memetik Michael Spence - yang mengakui bahawa para penggubal dasar terpaksa membuat pilihan yang sukar.  Spence juga menyentuh  kertas Reinhart dan Rogoff bahawa pengumpulan tahap tinggi hutang awam (dan swasta) jika dibandingkan dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) memperluas kesan negatif terhadap pertumbuhan.

Pengalaman mungkin kasar, Spence mengingatkan, meskipun merupakan guru yang diperlukan.  Pertumbuhan akan tidak dipulihkan dengan mudah atau cepat.  Mungkin kita memerlukan keasyikan dengan jimat-cermat untuk mengajar kita nilai agenda pertumbuhan seimbang.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...