Artikel Popular

Thursday, May 16, 2013

Pertumbuhan Ekonomi Malaysia: Gelora di Hadapan?

KHAMIS, 16 Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada suku pertama tahun 2013, seperti yang dilaporkan, tumbuh 4.1 peratus di tengah-tengah persekitaran luaran yang lemah.  Kadar ini berbeza dengan 5.1 peratus pada suku yang sama pada tahun 2012 dan 6.5 peratus pada suku keempat tahun berkenaan.  

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz dipetik sebagai berkata KDNK disokong oleh permintaan domestik yang lebih kuat yang berkembang sebanyak 8.2 peratus pada suku pertama tahun ini.

Jika dibandingkan dengan beberapa buah negara lain, seperti Amerika Syarikat yang mencatatkan kadar pertumbuhan 2.5 peratus dalam tempoh yang sama, Perancis terbenam dalam kemelesetan curam berganda, dan zon euro  terjebak dalam kemelesetan yang berpanjangan, manakala Jepun yang keluar daripada kebekuan mencatatkan pertumbuhan 3.5 peratus pada suku pertama tahun ini,   pastinya kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia, masih dapat "menarik nafas lega."

Namun, dikhuatiri, ekonomi Asia yang gelembung akan meletup, dengan Malaysia bersama-sama Hong Kong dan Singapura, hutang isi rumah melebihi 65 peratus KDNK - sesuatu yang membimbangkan, meskipun lebih rendah daripada hutang isi rumah di Amerika SyarikatBelanda, dan beberapa buah negara lain - sebagai perbandingan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...