Artikel Popular

Saturday, May 4, 2013

Orang Islam: Hukum Syariah dan Hak Wanita

SABTU, 4 Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Ada  kajian menarik tentang pandangan orang Islam di seluruh dunia; pertama, tentang hukum syariah dan kedua, tentang hak  wanita, yang dilaksanakan oleh +Pew Research Center, melibatkan 38,000 orang Islam di 39 buah negara.

Kajian tentang hukum syariah yang dipetik oleh carta harian,    +The Economist  menunjukkan bahawa di Maghribi, 78 peratus responden fikir bahawa orang bukan Islam sangat bebas mengamalkan kepercayaan mereka, dan 79 peratus daripada mereka fikir ini "perkara baik."  Namun, 83 peratus mahu  syariah digubalkan dalam undang-undang.  Majoriti orang Islam di Thailand (78 peratus) dan Pakistan (84 peratus) amat teringinkan undang-undang Islam juga.  Akan tetapi, kebanyakan mereka juga berkata bahawa agama lain adalah sangat bebas untuk diamalkan (masing-masing 79 peratus dan 75 peratus), dan mereka bersetuju bahawa ini benar-benar "perkara baik."  Orang Islam di beberapa buah negara sangat bersetuju dengan kedua-duanya, iaitu kebebasan agama dan menyokong hukuman mati terhadap orang Islam yang murtad.


Berhubung dengan hak wanita pula, seperti yang dipetik oleh +Olga Khazan dalam +The Atlantic, mendapati: hampir kesemuanya atau kebanyakannya orang Islam bersetuju bahawa isteri mesti patuh pada suami; orang Islam di negara bekas Yugoslav, Asia Tengah, dan bahagian Afrika Utara juga berkemungkinan besar menyokjong hak wanita untuk bercerai; orang Islam di Timur Tengah, Afrika Utara, dan Wilayah Palestin bersetuju bahawa anak lelaki dan anak perempuan mempunyai hak sama rata untuk hak pusaka.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...