Artikel Popular

Tuesday, May 28, 2013

Petua untuk Meramalkan Krisis Kewangan Global

SELASA, 28  Mei 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Di tengah krisis kewangan global sedang mengganas pada tahun 2008, Ratu Elizabeth yang mengunjungi  London School of Economics, bertanya:  "Mengapa tidak seorang pun yang sedar akan krisis akan berlaku?"  Baginda dilaporkan mendapat jawapannya ketika baginda mengunjungi +Bank of England pada akhir tahun lalu. 

Sebenar, ada beberapa orang ahli ekonomi yang meramalkan, dan bahkan memberikan amaran bahawa krisis kewangan akan berlaku, antaranya yang sering disebut, ialah "Dr.  Doom" Roubini. Namun, para penggubal dasar dan pengawal selia di Amerika Syarikat terutamanya ketika itu,  menafikan bahawa negara itu akan terhumban ke dalam krisis kewangan. 

Sememangnya, tidak sukar untuk meramalkan krisis kewangan global, seperti yang dibayangkan oleh Mamta Badkar dalam Business Insider, memadai dengan melihat bangunan pencakar langit yang sedang dalam pembinaan.  Menurut beliau, Skyscraper Index, menunjukkan pembinaan bangunan tertinggi di dunia, berkebetulan dengan krisis ekonomi, sejak tahun 1873 hingga 2010.  Misalnya, Kemelesetan Panjang (1873  - 1878) berkebetulan dengan pembinaan Equitable Life Building di New York pada tahun 1873. Krisis kewangan Asia tahun 1997 berkebetulan dengan siapnya pembinaan Menara Berkembar pada tahun 1997.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...