Artikel Popular

Tuesday, July 16, 2019

Modal dan Media

SELASA, 16 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Zaman moden ialah zaman penguasaan modal terhadap setiap ruang dan bidang. Rancangan Huaren Holding Sdn. Bhd., syarikat pelaburan MCA untuk Nanyang Press Holdings Bhd. pada harga RM230 juta sekali lagi membuktikan modal memiliki atau menguasai apa-apa sahaja,termasuk media. Bagi pemodal besar di Malaysia, penglibatan dalam media merupakan idaman mereka, meskipun bidang perniagaan ini belum pasti menjanjikan pulangan yang menguntungkan. Misalnya, pada tahun 1990-an, sebelum krisis kewangan Julai 1997, beberapa orang pemodal di negara ini mencuba nasib mereka dalam dunia media, seperti akhbar, majalah, dan penyiaran. Seorang pemodal dianggap sempurna perniagaanya jika dia juga menceburi bidang media. Namun begitu, akhirnya, terbukti bidang yang diceburi ini tidak menguntungkan, dan oleh itu, beberapa pemilik modal terpaksa meninggalkan perniagaan ini.

Usaha penguasaan modal terhadap media, seperti yang cuba dilakukan oleh Hueren Holdings bukannya satu perjalanan yang licin. Walaupun dalam hukum ekonomi, pasaran ditentukan oleh permintaan dan penawaran, kes pembelian Nanyang Press menunjukkan keadaan yang berbeza sama sekali. Pasaran bebas, seperti yang dituntut oleh pihak tertentu di negara ini berjalan dapat dengan sepenuhnya. Dalam banyak hal, pasaran bebas yang sepatutnya ditentukan  permintaan dan penawaran terpaksa akur pada tuntutan atau kehendak yang berbau kepentingan kaum.

Keadaan semakin rumit kerana sesetengah akhbar dianggap bukan hanya media semata-mata, tetapi juga mengandungi unsur atau latar belakang budaya, seperti Sin Chew Jit Poh dan Nanyang Siang Pau.  Hal ini dibuktikan oleh Tan Sri Tiong Hiew Poh, pemilik Sin Chew Jit Poh, untuk membina empayar media Cina di sedunia yang menyediakan rangkaian budaya Cina di seluruh dunia. Apabila melibatkan unsur budaya, maka modal akan menghadapi halangan untuk menguasai media. Oleh itu, kepentingan budaya merupakan halangan utama dalam pemilikan akhbar ini jika dibandingkan dengan alasan autonomi dan profesionalisme.

Jika pembelian modal Cina terhadap media Cina menghadapi tentangan yang sengit, maka seseorang dapat membayangkan tentangan yang lebih sengit sekiranya modal mewakili kepentingan kaum lain, misalnya modal Melayu untuk membeli media Cina; demikian juga sebaliknya. Seseorang juga mungkin sukar membayangkan bagaimana satu urus niaga yang sepatutnya ditentukan oleh kuasa pasaran, akhirnya melibatkan pertikaian yang berpanjangan yang boleh menjurus kepada perkauman atau menampakkan unsur etnik yang menebal. Modal Cina yang dimiliki oleh MCA terpaksa menghadapi pelbagai tentangan untuk memiliki akhbar yang tebal kecinaannya.

Anehnya, sebilangan puak yang menentang itu sering memperjuangkan pasaran bebas, iaitu kalau boleh, tidak ada campur tangan pemerintah atau negara, Sebaliknya, mereka mengutamakan pasaran. Jika demikian, golongan ini sebenarnya mahu berkuasa dalam pasaran bebas, tetapi tidak rela ditentang dalam sistem yang sama.

Dengan berselindung di balik kepentingan budaya dan kaum, pihak tertentu cuba menghalang perngembangan dan pengumpulan modal.  Dengan itu, bermakna bahawa ada ruang atau bidang tertentu yang tidak boleh ditembusi oleh modal.  Modal boleh menundukkan apa-apa sahaja, termasuk yang mengandungi lambang sejarah, tetapi modal tidak boleh mencuba nasib dalam bidang media yang mewakili budaya atau etnik tertentu.  Modal juga diizinkan berkembang di pulau, bukit, dan setiap bidang tanah milik bumiputera atas nama pembangunan dan pasaran bebas. Namun begitu, pengembangaan dan pengumpulan modal akan ditentang habis-habisan sekiranya modal mengancam ruang budaya dan etnik tertentu.

Dari satu segi yang lain, tentangan terhadap pembelian Nanyang Press sebenarnya mencabar kerakusan modal untuk berkembang dengan sewenang-wenangnya. Lazimnya, kerakusan modal sukar ditentang kerana apabila bertapak, modal akan mencari ruang untuk berkembang.

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Julai 2001.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...