Artikel Popular

Sunday, July 14, 2019

Pembangunan yang Runcing

AHAD, 14 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga  2001 - 2010 yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada 3 April 2001 merupakan fasa kedua untuk mencapai Wawasan 2020. Seperti sebelum ini, RRJPK3  mengandungi pelbagai harapan dan cabaran. Harapan untuk pertumbuhan ekonomi, pembangunan negara, kesejahteraan, dan sebagainya. Cabaran pula kerana RRJPK3 dibentangkan ketika negara masih menerima kesan kegawatan ekonomi tahun 1997 dan berhadapan dengan ketidakstabilan, ketidakpastian, tekanan neoliberalisme, dan kesan kelembapan ekonomi Amerika Syarikat.

Pencapaian Wawasan 2020 bergantung pada prestasi RRJPK3 dalam tempoh 10 tahun dari sekarang. Sekrianya RRJPK3 berjaya mencapai matlamatnya, maka fasa ketiga iaitu RRJPK4, lebih mudah mencapai Wawasan 2020. RRJPK3 merupakan sokongan utama kepada RRJPK4 untuk mencapai matlamat negara pada tahun 2020. Sebarang kepincangan dan halangan dalam proses pelaksanaan RRJPK3 akan membebankan RRJPK4 dan seterusnya menjejaskan pencapaian Wawasan 2020.

Kejayaan RRJPK3 bergantung pada keupayaan menangani beberapa persoalan asas, yang berakar umbi sejak Malaysia merdeka, meskipun pembangunan memasuki Rancangan Malaysia Kelapan 2001 - 2005. Meskipun negara banyak mencapai kemajuan dan rakyat pada keseluruhannya hidup sejahtera, persoalan asas, iaitu pembangunan tidak seimbang dan polarisasi antara yang kaya dengan yang miskin, antara bandar dengan luar bandar, dan antara negeri, masih belum dapat ditangani dengan sepenuhnya. Akibat daripada pembangunan tidak seimbang dan polarisasi ini ialah polarisasi kaum yang boleh mencetuskan ketegangan kaum yang membimbangkan. Peristiwa di Kampung Medan baru-baru ini bukan sekadar mendedahkan bahawa ketegangan kaum boleh tercetus, tetapi yang lebih runcing, mendedahkan pembangunan tidak seimbang dan polarisasi antara yang kaya dengan yang miskin masih berleluasa, dan mungkin semakin meluas. 

Walau satu demi satu rancangan pembangunan lima tahun dilaksanakan, masih wujud golongan yang tidak menikmati faedah pembangunan. Masalah kemiskinan, setinggan, dan kemudahan asas masih wujud di Lembah Kelang dan pastinya, di tempat lain, sedangkan negara mencapai kemerdekaan hampir setengah abad. Sebaliknya, banyak projek yang dapat dilaksanakan dalam sekelip mata, seperti Lapangan Antarabangsa Kuala Lumpur dan Koridor Raya Multimedia, apabila kerajaan menunjukkan iltizam yang tinggi. Keadaan penduduk Kampung Medan yang kelihatan daif serta tanpa pembelaan mendedahkan kelalaian beberapa buah kementerian dan kerajaan negeri dalam melaksanakan tanggungjawab.  Memang benar bahawa golongan miskin mempunyai kuasa beli yang rendah, tetapi mereka mempunyai kuasa lain yang dapat menggugat dan mengubah keadaan.

Pembangunan tidak seimbang dan polarisasi antara yang kaya dengan yang miskin dan antara bandar dengan luar bandar bukan slogan kosong dalam kalangan anti-Golongan Berkuasa, parti pembangkang, ahli akademik,dan sebagainya, tetapi turut diakui oleh Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad semasa membentangkan RRJPK3. Beliau menegaskan bahawa Dasar Wawasan Negara bertujuan membentuk satu bangsa Malaysia yang progresif dan makmur yang hidup harmoni serta berkongsi untung nasib dengan saksama... pengurangan ketidaksamaan sosial, ekonomi, dan wilayah. Meskipun beliau tidak menyebut pembangunan tidak seimbang dan polarisasi tersebut secara langsung, hakikat yang tersirat dalam ucapannya menjurus ke arah itu. 

RRJPK3 2001 - 2010 dan Rancangan Malaysia Kelapan 2001-2005 menghadapi cabaran yang runcing lagi genting. Dari satu segi, pembangunan itu perlu mewujudkan kesejahteraan serta keharmonian rakyat dan pembangunan mapan, dari satu segi yang lain, memenuhi tuntutan dan desakan pengumpulan modal yang tanpa kesudahannya,

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Mei 2001.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...