Artikel Popular

Monday, July 8, 2019

Mendung Berarak dari Utara


ISNIN, 8 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH



Banjir yang melanda Kelantan dan Terengganu turut merebak ke Kota Setar dan Kubang Pasu.  Walau bagaimanapun, bencana alam yang teruk ini tidak menjejaskan persiapan dan kerancakan pilihan raya kecil Lunas. Malah, ketika ancaman banjir belum reda sepenuhnya, cuaca di Lunas pada 29 November 2000 panas dan terang, memudahkan pengundi melunaskan tanggungjawab. Mereka menyatakan hasrat dan pilihan mereka, iaitu kemenangan kepada calon Keadilan, Saifuddin Nasution Ismail (10,511 undi) berbanding dengan calon Barisan Nasional (BN), S. Anthonysamy (9981 undi).

Dalam sejarah pilihan raya kecil, BN beberapa kali gagal mempertahankan kerusi, seperti di Arau, Teluk Intan, Pulau Condong, Teluk Pasu, dan Johor Bahru. Lunas merupakan senarai tambahan kekalahan BN dalam pilihan raya kecil. Perubahan drastik dalam tempoh setahun memang di luar dugaan. Lebih-lebih lagi keputusan pilihan raya itu penting, sama ada BN dapat mengekalkan majoriti dua pertiga ataupun sebaliknya.

Bagi sesiapa yang sempat menatap wajah presiden MIC, Datuk Seri Samy Vellu yang muncul beberapa kali di kaca televisyen menjelang pilihan raya kecil kepiutusan itu tdiak memeranjatkan sama sekali. Samy Vellu yang sebelum penamacaan calon menegaskan bahawa beliau tidak akan pulang ke Kuala Lumpur tanpa membawa kemenangan, kelihatan letih dan percakapannya "tidak tentu hala." Keadaan ini bukan sahaja menggambarkan bahawa beliau keletihan, malah hilang keyakinan.

Apabila sesebuah parti kalah dalam pilihan raya, maka timbul banyak alasan, salah-menyalah, tuduh-menuduh sesama sendiri ataupun dengan pihak lawan. Walau apa-apa pun tuduhan yang dilemparkan, hakikatnya, pihak yang menang selalu betul. Selain itu, kedengaran gembar-gembur di pihak yang kalah. "Saya akan kembali" merupakan ungkapan lazim pihak yang kalah dalam mana-mana pertandingan.

Sejak pilihan raya umum 1999 dan beberapa pilihan raya kecil, seperti Sanggang, Teluk Kemang, dan Lunas, jelas bahawa rakyat mempunyai kesedaran politik yang mendalam. Penglibatan  dan iltizam penyokong parti yang bertanding, khususnya pembangkang amat tinggi kerana mereka semakin memperoleh kekuatan hasil kejayaan dalam pilihan raya umum itu. 

Dengan kesedaran ini, parti yang bertanding tidak boleh memperlekeh pengundi dengan persiapan dan kempen yang ala kadar. Pengundi tidak boleh diperbodohkan dengan isu dan janji yang ketinggalan zaman, seperti subsidi dan bantuan. Memang benar pandangan bahawa pengundi terpengaruh oleh isu kaum dan agama, tetapi tidaklah sehingga menafikan kematangan dan kewarasan mereka.

Dalam era teknologi maklumat, jangan terperanjat jika dalam beberapa tahun lagi, pengundi ingin melihat ketrampilan calon yang bertanding melalui laman web. Selain itu, mereka ingin bersembang, berhujah, bersoal jawab, dan sebagainya melalui e-mel dan Internet. Era teknologi maklumat turut membawa demokrasi baharu. Justeru, parti politik yang tidak dapat menangani kesedaran dan perubahan ini akan terus kecundang. Keputusan di Lunas membuktikan hakikat ini. Kesedaran dan perubahan tersebut mengajar ahli politik tentang pertarungan politik pada abad ke-21.

Keputusan di Lunas juga mengajar ahli politik, khususnya pemimpin, agar berhati-hati apabila memelihara "anak harimau" kerana "anak harimau" yang semakin besar berani menggigit tangan tuannya. Kini, kerajaan BN terdesak kerana dasar liberal yang diamalkan dalam bidang pendidika, budaya, dan bahasa sejak awal tahun 1990-an. Sifat "beri betis paha" dan bersekongkol dengan golongan "gunting dalam lipatan" yang semakin berani menunjukkan kuasa tawar-menawar.

Benih ketidakpastian mula kelihatan di Lunas dan akan subur hiingga tahun 2004. Adakah mendung yang berarak dari utara akan menurunkan hujan atau sekadar ditelan matahari?

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Januari 2001.) 











































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...