Artikel Popular

Thursday, July 18, 2019

Petani di Kota

KHAMIS, 18 Julai 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH



Penghijrahan dari luar bandar ke bandar kerana alasan ekonomi, pendidikan, dan sebagainya, merupakan fenomena di kebanyakan kota negara membangun.  Sesetengah golongan penghijrah ini berjaya mengharungi hidup kota, malahan mereka mengalami mobiliti sosial yang lebih baik. Sesetengahnya pula tenggelam dalam arus kehidupan kota, lalu mencari jalan keluar yang tersendiri yang kadangkalah bercanggah dengan norma, kelaziman, dan undang-undang. 
Lazimnya, golongan penghijrah ini membawa bersama-sama budaya dan amalan hidup asal ke kota. Mungkin wajah mereka kelihatan seperti warga kota, tetapi jiwa mereka masih orang desa. Fenomena ini akan berterusan pada abad ke-21 dan dalam era teknologi maklumat.
Di kota, kawasan melarat (shanty town)  wujud bersama-sama dengan gedung beli-belah, bangunan pencakar langit, dan kawasan eksklusif yang bukan sahaja menggambarkan perbezaan sosial yang ketara, tetapi juga menggambarkan api pertentangan sedang membara.
Sebahagian penghijrah ini bersama-sama golongan lain di kota yang mengalami nasib yang sama seperti merek, iaitu mangsa pemodenan menjelma dalam dalam pelbagai bentuk dan gerakan. Sesetengahnya terjerumus ke dalam gejala sosial, seperti penagihan dadah, pelacuran, dan sebagainya. manakala sesetengah yang lain menyerap dan melibatkan diri dalam gerakan sosial keagamaan, etnik, dan budaya. Dengan menyertai gerakan seperti ini mangsa pemodenan ini dapat membina kekuatan dan kesepaduan.
Lazimnya, mangsa pemodenan berusaha mencari mangsa mereka, terutamanya apabila mereka mampu bertindak secara kumpulan. Mereka menjadikan pihak berkuasa dan kumpulan lain sebagai sasaran mereka. Meskipun secara luaran sesebuah kota kelihatan moden dan canggih, yang jelas, tindakan mangsa amat bercanggah dengan suasana atau rupa bentuk kota berkenaan. Dengan berselindung di balik keagamaan, etnik, dan budaya, mangsa pemodenan ini mencari mangsa mereka. 
Apabila memerhatikan fenomena yang wujud di Kuala Lumpurs sejak akhir-akhir ini, seperti gejala sosial yang berleluasa dan gerakan keagamaan yang semakin subur, maka timbul persoalan tentang hala tuju warga kota pada alaf  baharu. Apakah kesedaran terhadap agama sehingga masjid, gereja, dan kuil dipenuhi oleh penganut masing-masing akan membawa kepada kefanatikan agama dan kelunturan toleransi agama?
Kata-kata Robert D. Kaplan dalam The Ends of the Earth bahawa "apabila kemasukan pelarian meingkat dan apabila kaum tani terus berhijrah ke bandar di seluruh dunia, mereka mengubah bandar menjadi kampung yang  luas terbentang, sempadan negara semakin sempit, manakala kuasa politik semakin jatuh ke dalam tangan golongan yang kurang terpelaja, kurang canggih," memang ada kebenarannya. Kaplan yang pesimistik tentang masa hadapan dunia kerana  berlaku anarki, menegaskan bahawa pada pandangan golongan kurang terpelajar, tetapi baru berkuasa, sempadan sebenar paling ketara dan sukar dipengaruhi ialah budaya dan puak atau kabilah.
Dalam era globalisasi, dunai tanpa sempadan, budaya dan puak semakin kukuh. Dalam era globalisasi ini, sebagaimana keupayaan negara bangsa untuk mengawal selia modal semakin lemah, apakah negara bangsa juga menghadapi rintangan yang sama apabila berhadapan dengan kumpulan atau gerakan yang berasaskan keagamaan, etnik, danb budaya? Kumpulan atau gerakan ini bukan sahaja berusaha menentang kosmopolitan yang dibawa bersama-sama globalisasi, malahan menentang pemerintah yang dianggap bersekongkol dengan golongan kosmopolitan.

("Memo Ketua Editor," Dewan Budaya, Oktober 2001.)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...