Artikel Popular

Saturday, July 20, 2013

Pesan Orang Tua-tua Terbukti Benar

SABTU, 20 Julai 2013
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH


Orang tua-tua pernah berpesan, "jauh di mata dekat di hati," dan "sayangkan isteri tinggal-tinggalkan."  Maksud pesanan itu memang jelas, dan oleh itu, tidak perlu diberikan tutorial.

Namun, apa yang menarik ialah pesanan tersebut terbukti benar, menurut kajian baru yang diterbitkan dalam Journal of Communication,  yang dipetik oleh Belinda Luscombe dalam Time bahawa jangan risau jika berjauhan kerana itu membolehkan hubungan semakin mesra, asalkan pasangan berkenaan berhubung melalui sembang video, IMing, telefon atau penteksan.  

Kira-kira tiga juta pasangan suami isteri di Amerika Syarikat, menurut Belinda, tinggal jauh berasingan antara satu sama lain, meskipun mereka lebih inginkan hidup bersama-sama, tetapi kajian baru itu mendapati bahawa pengasingan tidak banyak membawa kesan negatif terhadap hubungan mereka.

Para penyelidik meminta 63 pasangan heteroseks, separuh yang tinggal bersama-sama, separu lagi yang dalam hubungan jarak jauh, menyimpan diari satu minggu interaksi dengan orang yang mereka kasihi. Pasangan yang muda (kebanyakan pelajar kolej berusia kira-kira 21 tahun) dan dalam percintaan.  Pasangan yang tinggal berasingan secara geografi selama 17 bulan secara purata.  Para penyelidik itu, mendapati, tidak memeranjatkan bahawa pasangan yang tinggal berjauhan saling berhubung beberapa kali sehari, tetapi interaksi ini lebih bermakna.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...