Artikel Popular

Saturday, July 13, 2013

Emas Berkilau Semula?

SABTU,  13 Julai 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Dalam beberapa hari ini, harga emas yang merudum, kelihatan bingkas semula.  Niaga hadapan emas, seperti yang dilaporkan oleh Bloomberg, rancak, meningkat dua minggu. Untuk penyerahan Ogos, harga meningkat 2.6 peratus, iaitu pada AS$1,279.90 per auns pada 1.46 petang di Comex, New York, peningkatan terbesar untuk kontrak paling aktif sejak 1 Julai.  Sebelum waktu  itu, harga emas mencecah AS$1,297.20, tertinggi sejak 24 Jun,  kali terakhir harga komoditi itu melebihi AS$1,300.  Kenaikan harga ini dikaitkan dengan kenyataan Pengerusi Rizab Persekutuan Ben Bernanke bahawa Amerika Syarikat perlu mengekalkan rangsangan.

Menurut data yang disusun oleh Bloomberg, perniagaan emas adalah  24 peratus lebih tinggi daripada purata sepanjang 100 hari lalu untuk waktu itu pada hari berkenaan. Sentimen terhadap emas kini dikatakan meningkat, dan pasaran akan cuba mencecah AS$1,300 per auns.

Peniaga emas kebanyakannya merasakan "larian lembu jantan" dalam lima minggu selepas kenyataan Bernanke itu.   Menurut Bloomberg, 19 orang penganalisis yang ditinjau menjangkakan harga emas meningkat minggu depan, sembilan orang menjangkakan "lenggok beruang," manakala tiga orang berkecuali.  


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...