Artikel Popular

Wednesday, July 31, 2013

Mesir yang Bergolak: Pembantah Terbaik Dunia, Demokrat Terburuk Dunia

RABU,  31  Julai 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

Mesir terhumban ke dalam kancah kacau-bilau, huru-hara.  Protes  menjadi-jadi, peraturan   jalanan  bermaharajalela dengan jumlah pembantah yang terkorban, semakin hari semakin  meningkat, dengan protes terbaharu meragut nyawa 127 orang. 

Tatkala protes jalanan terus  tidak terbendung, Jeneral Abdul Fatah al-Sisi, yang memainkan peranan penting dalam penggulingan Presden Mohamad Morsi pada 3 Julai, diperhatikan mengheret Mesir ke dalam kancah perang saudara, manakala sesetengah rakyat Mesir dilaporkan hilang kepercayaan terhadap angkatan tentera.

Dalam keluaran 22 Julai, Time muncul dengan rencana utama "Street Rule" oleh Karl Vick, dengan kulit judul kulit depan, "Egypt:  World's Best Protesters, World's Worst Democarat." Khalayak adalah segala-galanya dalam politik Mesir. Mereka penuh sesak membanjiri Dataran Tahrir menumbangkan Presiden Hosni Mubarak, tulis Vick. Hanya selepas setahun presiden pertama dipilih dalam sejarah Mesir selama 6000 tahun, pada 30 Jun, berjuta-juta khalayak muncul semula, mendesak angkatan tentera menyingkirkan Morsi.  "Bagi kebanyakan rakyat Mesir," isytihar Vick, "protes sama dengan demokrasi."

Dalam keluaran itu juga terkandung tulisan Fareed Zakaria, "After the Coup" dan  "Democracy's Rorschach Test" oleh  Ayman Mohyeldin.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...