Artikel Popular

Tuesday, July 30, 2013

Apakah Wanita Mahu Ketika di Atas Katil?

SELASA, 30  Julai 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Menanyakan soalan apakah wanita tentang keinginan mereka ketika di atas katil bersama-sama pasangan lelaki masing-masing seakan-akan menunjukkan kebodohan, atau "sudah tahu bertanya semula."  Selain itu, menunjukkan kejahilan lelaki yang seolah-olah gagal menyelami lubuk hati wanita ketika bersama-sama dalam persekitaran dan suasana sedemikian. 

Difahami secara lazim bahawa keseksualan lelaki agak jelas dan mudah, manakala keseksualan wanita adalah kompleks dan diselubungi rahsia.  Daniel Bergner, dalam buku terbaharunya, What do Women Want?, seperti yang dipetik oleh Rachel Pomerance, keseksualan wanita adalah lebih  nuansa berbanding dengan lelaki.  Lelaki diibaratkan menghidupkan satu butang, manakala bagi wanita, wujud himpunan butang, dan kita tidak mengetahui butang itu untuk apa.  Hal ini sedemikian, menurut Bergner,  kerana penyelidikan yang terhad terhadap keseksualan wanita, sebahagiannya kerana dari segi sejarah dikuasai oleh lelaki.  Beliau mencatatkan contoh bahawa ahli sains hanya baru-baru ini sedar takat luas kelentit dan belum lagi menjelaskan kewujudan titik-G yang sukar ditemui.

Walau bagaimanapun, Bergner menjelaskan bahawa beberapa usaha penyelidikan sedang dilaksanakan, banyak penyelidikan itu diterajui oleh wanita yang menunjukkan bahawa andaian selama ini tentang kesekualan wanita adalah silap. Di sini biggie:  Monogami mungkin lebih mencabar wanita berbanding dengan lelaki.

Sementara itu, satu kajian juga tentang keseksualan wanita menunjukkan bahawa lebih 60 peratus wanita  British melihat telefon mereka ketika mengadakan hubungan seks.  Kajian tersebut yang dipetik oleh The Huffington Post, menilai respons lebih 1700 orang British, mendapati 62 peratus wanita dan 48 peratus lelaki mengganggu hubungan seks untuk melihat telefon bimbit.  Lebih 30 peratus memberitahu bahawa mereka menjawab panggilan telefon, tinggi sedikit daripada 20 peratus yang mengaku, sama ada membaca ataupun menjawab mesej teks atau e-mel.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...