Artikel Popular

Saturday, July 13, 2013

Pandang ke Finland

SABTU,  13  Julai 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Mengikut piawai antarabangsa, Finland dan Korea Selatan berjaya dalam sistem pendidikan mereka.  Harap-harap tidak ada orang Malaysia yang "muka tak malu" mengaitkan kejayaan itu dengan penggunaan bahasa Inggeris!

Bagi Finland, seperti yang bahaskan oleh Olga Khazan dalam The Atlantic, negara itu mempunyai rahsia kejayaan segala-galanya.  Finland berjaya dengan negara kebajikan, mempunyai kadar kematian bayi yang paling rendah, penarafan sekolah yang lebih baik, dan kadar kemiskinan yang jauh lebih rendah, jauh meninggalkan Amerika Syarikat.  Finland juga merupakan negara kedua paling gembira di dunia, sedangkan Amerika Syarikat tidak pernah tergolong dalam kalangan negara 10 teratas.  Menurut Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD), yang dipetik oleh Khazan, rakyat Finland memberikan purata 8.8 mata untuk kepuasan hidup keseluruhan, manakala rakyat Amerika 7.5 mata.

Khazan juga mengesyorkan supaya Amerika Syarikat mencontohi Finland, misalnya dari segi pendidikan, pencukaian, dan jaringan keselamatan sosial.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...